كتێبی نوێژ : (140 – 149).

140- باسی ته‌واو كردنی (الله أكبر)ه‌ كانی نوێژ :باب تمام التكبیر.

835ـ حدثنا سليمان بن حرب، ثنا حماد، عن غيلان بن جرير، عن مطرف قال:
صليت أنا وعمران بن حصين خلف علي بن أبي طالب رضي الله عنه فكان إذا سجد كبر، وإذا ركع كبر، وإذا نهض من الركعتين كبر، فلما انصرفنا أخذ عمران بيدي وقال: لقد صلى هذا قبل أو قال: لقد صلى بنا هذا قبل صلاة محمد (صلى الله عليه وسلم).

– واته‌: له‌ (مطرف)وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: من و عیمرانی كوڕی (حصین) له‌دوای پێشه‌وا عه‌لی كوڕی (أبی طالب)ه‌وه‌ (رضی الله عنه) نوێژمان ده‌كرد، كاتێ كه‌ ده‌چووه‌ سه‌جده‌وه‌ (الله أكبر)ی ده‌كرد، كاتێ كه‌ ده‌چووه‌ ڕكوعه‌وه‌ (الله أكبر)ی ده‌كرد، له‌دوای دووه‌م ڕكات كه‌ هه‌ڵئه‌سایه‌وه‌ (الله أكبر)ی ده‌كرد، كاتێ كه‌ له‌ نوێژ بووینه‌وه‌ عیمران ده‌ستی گرتم و وتی: ئه‌م نوێژه‌ی پێشه‌وا عه‌لی نوێژی پێغه‌مبه‌ری خوای (صلی الله علیه وسلم) یادخستمه‌وه‌، یان وتی: ئه‌م نوێژه‌ وه‌ك نوێژی پێغه‌مبه‌ر (صلی الله علیه وسلم) بوو.

836ـ حدثنا عمرو بن عثمان، ثنا أبيٌّ وبقية، عن شعيب، عن الزهري قال: أخبرني أبو بكر بن عبد الرحمن وأبو سلمة
أن أبا هريرة كان يكبر في كل صلاة من المكتوبة وغيرها: يكبر حين يقوم، ثم يكبّر حين يركع، ثم يقول: سمع الله لمن حمده، ثم يقول: ربنا ولك الحمد قبل أن يسجد، ثم يقول: الله أكبر حين يهوي ساجداً، ثم يكبّر حين يرفع رأسه، ثم يكبر حين يسجد، ثم يكبّر حين يرفع رأسه، ثم يكبّر حين يقوم من الجلوس في اثنتين، فيفعل ذلك في كل ركعة حتى يفرغ من الصلاة، ثم يقول حين ينصرف: والذي نفسي بيده إني لأقربكم شبهاً بصلاة رسول الله (صلى الله عليه وسلم) إن كانت هذه لصلاته حتى فارق الدنيا.
قال أبو داود: هذا الكلام الأخير يجعله مالك والزبيدي وغيرهما عن الزهري، عن عليّ بن حسين، ووافق عبد الأعلى عن معمر شعيب بن أبي حمزة، عن الزهري.

– واته‌: له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ له‌ هه‌موو نوێژێكی فه‌ڕزو غه‌یری فه‌ڕزیشدا (الله أكبر)ی ده‌كرد، كاتێ كه‌ هه‌ڵئه‌سا بۆ نوێژكردن ڕێك ڕاده‌وه‌ستاو (الله أكبر)ی ده‌كرد، كاتێ كه‌ ده‌چووه‌ ڕكوعه‌وه‌ (الله أكبر)ی ده‌كرد، ئینجا پشتی به‌رزده‌كرده‌وه‌و ده‌یفه‌رموو: (سمع الله لمن حمده). پاشان كه‌ ڕێك ده‌بۆوه‌ ده‌یفه‌رموو: (ربنا ولك الحمد). پێش ئه‌وه‌ی بچێته‌ سه‌جده‌وه‌، ئینجا ده‌یفه‌رموو: (الله أكبر) كاتێ كه‌ دائه‌نه‌ویه‌وه‌ بۆ سه‌جده‌، له‌پاشاندا ده‌یفه‌رموو: (الله أكبر)، كاتێ كه‌ سه‌ری به‌رزده‌كرده‌وه‌ له‌ سه‌جده‌، ئینجا كاتێ كه‌ هه‌ڵئه‌سایه‌وه‌ له‌هه‌ردوو سه‌جده‌كه‌دا ده‌یفه‌رموو: (الله أكبر)، له‌ هه‌موو ڕكاتێكدا به‌و شێوه‌یه‌ی ده‌كرد هه‌تا له‌ نوێژ بوه‌وه‌، كاتێ كه‌ ئه‌بو هوره‌یره‌ له‌ نوێژ بوه‌وه‌ وتی: به‌و كه‌سه‌ی كه‌ گیانی منی به‌ده‌سته‌ نوێژی من له‌ نوێژی هه‌مووتان زیاتر له‌ نوێژی پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) ده‌چێت، بێگومان پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) به‌و شێوه‌یه‌ نوێژی ده‌كرد هه‌تا دونیای به‌جێهێشت.

837ـ حدثنا محمد بن بشار وابن المثنى قالا: ثنا أبو داود، ثنا شعبة، عن الحسن بن عمران، قال ابن بشار: الشامي، قال أبو داود: أبو عبد الله العسقلاني، عن ابن عبد الرحمن بن أبزى عن أبيه
أنه صلى مع رسول الله (صلى الله عليه وسلم) وكان لا يتم التكبير.
[قال أبو داود: معناه إذا رفع رأسه من الركوع وأراد أن يسجد لم يكبر، وإذا قام من السجود لم يكبر].

(ضعيف).

141-باسی چۆنیه‌تی دانانی هه‌ردوو ئه‌ژنۆی له‌پێش هه‌ردوو ده‌ستیه‌وه‌ :باب كیف یضع ركبتیه قبل یدیه؟

838ـ حدثنا الحسن بن علي وحسين بن عيسى قالا: ثنا يزيد بن هارون، أخبرنا شريك، عن عاصم بن كليب، عن أبيه، عن وائل بن حجر قال:
رأيت النبي (صلى الله عليه وسلم) إذا سجد وضع ركبتيه قبل يديه، وإذا نهض رفع يديه قبل ركبتيه.

(ضعيف).

839ـ حدثنا محمد بن معمر، ثنا حجاج بنن منهال، ثنا همام، ثنا محمد بن جحادة، عن عبد الجبَّار بن وائل، عن أبيه
أن النبي (صلى الله عليه وسلم) فذكر حديث الصلاة قال: فلما سجد وقعتا ركبتاه إلى الأرض قبل أن تقع كفّاه.
قال همام: وحدثني شقيق قال: حدثني عاصم بن كليب عن أبيه عن النبي (صلى الله عليه وسلم) بمثل هذا، وفي حديث أحدهما وأكبر علمي أنه في حديث محمد بن جحادة وإذا نهض نهض على ركبتيه، واعتمد على فخذيه.

(ضعيف).

840ـ حدثنا سعيد بن منصور، ثنا عبد العزيز بن محمد، حدثني محمد بن عبد الله بن حسن، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة قال:قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم): “إذا سجد أحدكم فلا يبرك كما يبرك البعير، وليضع يديه قبل ركبتيه”.

– واته‌: له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رموویه‌تی: ئه‌گه‌ر یه‌كێك له‌ ئێوه‌ سه‌جده‌ی برد با وه‌كو وشتر نه‌كات، به‌ڵكو ده‌سته‌كانی پێش ئه‌ژنۆكانی بخاته‌ سه‌ر زه‌وی.

841ـ حدثنا قتيبة بن سعيد، ثنا عبد الله بن نافع، عن محمد بن عبد الله بن حسن، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة قال:قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم): “يعمد أحدكم في صلاته فيبرك كما يبرك الجمل”.

– واته‌: له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رموویه‌تی: یه‌كێك له‌ ئێوه‌ فێری ئه‌وه‌ بووه‌ له‌ نوێژدا كه‌ سه‌جده‌ی برد ئه‌ژنۆكانی پێش ده‌سته‌كانی ده‌خاته‌ سه‌ر زه‌وی وه‌ك چۆن وشتر ئه‌ژنۆكانی پێش ده‌سته‌كانی ده‌خاته‌ سه‌ر زه‌وی.

142-باسی به‌رزبوونه‌وه‌ له‌كاتی تاكه‌كاندا : باب النهوض فی الفرد.

842ـ حدثنا مسدد، ثنا إسماعيل يعني ابن إبراهيم عن أيوب، عن أبي قلابة قال: جاءنا أبو سليمان مالك بن الحويرث إلى مسجدنا فقال:
والله إني لأصلِّي بكم وما أريد الصلاة، ولكني أريد أن أريكم كيف رأيت رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يصلي، قال: قلت لأبي قلابة: كيف صلى؟ قال: مثل صلاة شيخنا هذا، يعني عمرو بن سلمة إمامهم وذكر أنه كان إذا رفع رأسه من السجدة الآخرة في الركعة الأولى قعد ثم قام.

– واته‌: له‌ ئه‌بو قیلابه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: ئه‌بو سوله‌یمان مالیكی كوڕی (حویرث) هات بۆ مزگه‌وته‌كه‌مان وتی: سوێند به‌ خوا من نوێژێكتان بۆ ده‌كه‌م به‌ڵام مه‌به‌ستم نوێژ كردن نیه‌، به‌ڵكو ده‌مه‌وێت نیشانتان بده‌م كه‌ پێغه‌مبه‌ری خوام (صلی الله علیه وسلم) بینیوه‌ چۆن نوێژی كردووه‌، ئه‌یوب ڕاوی فه‌رمووده‌كه‌ وتی: وتم به‌ ئه‌بو قیلابه‌: چۆن نوێژی ده‌كرد؟ وتی: وه‌ك ئه‌م شێخه‌مان نوێژی ده‌كرد _ واته‌ وه‌ك عه‌مری كوڕی سه‌له‌مه‌ كه‌ پێشنوێژیان بوو_ جا ئه‌بو قیلابه‌ باسی مالیكی كرد كه‌ چۆن كاتێ كه‌ سه‌ری به‌رزده‌كرده‌وه‌ له‌ سه‌جده‌ی دووه‌م ڕكاتی یه‌كه‌م كه‌مێ داده‌نیشت ئینجا هه‌ڵئه‌سایه‌وه‌ سه‌رپێ.

843ـ حدثنا زياد بن أيوب، ثنا إسماعيل، عن أيوب، عن أبي قلابة قال:جاءنا أبو سليمان مالك بن الحويرث إلى مسجدنا فقال:
والله إني لأصلّي وما أريد الصلاة، ولكني أريد أن أريكم كيف رأيت رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يصلي، قال: فقعد في الركعة الأولى حين رفع رأسه من السجدة الآخرة.

– واته‌: له‌ ئه‌بو قیلابه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: ئه‌بو سوله‌یمان مالیكی كوڕی (حویرث) هات بۆ مزگه‌وته‌كه‌مان وتی: سوێند به‌ خوا من نوێژێكتان بۆ ده‌كه‌م به‌ڵام مه‌به‌ستم نوێژ كردن نیه‌، به‌ڵكو ده‌مه‌وێت نیشانتان بده‌م كه‌ پێغه‌مبه‌ری خوام (صلی الله علیه وسلم) بینیوه‌ چۆن نوێژی ده‌كرد، ئه‌بو قیلابه‌ وتی: مالیكی كوڕی (حویرث) _ له‌ سه‌جده‌ی كۆتایی ڕكاتی یه‌كه‌مدا كاتێ كه‌ سه‌ری به‌رزده‌كرده‌وه‌ كه‌مێ داده‌نیشت، ئینجا هه‌ڵئه‌سایه‌وه‌.

844ـ حدثنا مسدد، ثنا هشيم، عن خالد، عن أبي قلابة، عن مالك بن الحويرث:أنه رأى النبي (صلى الله عليه وسلم) إذا كان في وترٍ من صلاته لم ينهض حتى يستويَ قاعدا.

– واته‌: له‌ مالیكی كوڕی (حویرث)ه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ چاوی به‌ پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) كه‌وتووه‌، كاتێ كه‌ نوێژی ده‌كرد له‌كاتی تاكه‌كاندا _ واته‌ ڕكاتی یه‌كه‌م و سێیه‌م_ هه‌ڵنه‌ئه‌سایه‌وه‌ هه‌تا ڕێك داده‌نیشت ئینجا هه‌ڵئه‌سایه‌وه‌.

143-باسی دانیشتن (الإقعاء) له‌ نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا: باب الإقعاء بین السجدتین.

845ـ حدثنا يحيى بن معين، ثنا حجاج بن محمد، عن ابن جريج، أخبرني أبو الزبير أنه سمع طاوساً يقول:
قلنا لابن عباس في الإِقعاء على القدمين في السجود فقال: هي السنة، قال: قلنا إنا لنراه جفاءً بالرجل، فقال ابن عباس: هي سنة [نبيك (صلى الله عليه وسلم)].

– واته‌: له‌ ئه‌بو زوبه‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ له‌ (طاوس)ی بیستووه‌ ده‌یوت: بۆ دانیشتن (الإقعاء) له‌سه‌ر هه‌ردوو پاژنه‌ پێ له‌كاتی دانیشتنی نێوان دوو سه‌جده‌كاندا له‌ (عبدالله)ی كوڕی عه‌‌بباسمان (رضی الله عنهما) پرسی، وتی: ئه‌وه‌ سوننه‌ته‌، (طاوس) وتی: وای ده‌بینین ئه‌مه‌ بۆ پیاو زه‌حمه‌ت بێت و خۆ ماندو كردنی تێدایه‌، (عبدالله)ی كوڕی عه‌بباس وتی: ئه‌وه‌ سوننه‌تی پێغه‌مبه‌ره‌كه‌تانه‌ (صلی الله علیه وسلم).

  • الإقعاء: لێره‌دا مه‌به‌ست له‌وه‌یه‌ له‌نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا سه‌ری په‌نجه‌كانی هه‌ردوو پێ رووه‌و قیبله‌ له‌سه‌ر زه‌وی بچه‌قێنرێ و هه‌ردوو سمت بخرێته‌ سه‌ر هه‌ردوو پاژنه‌ی پێ.

144-باسی نوێژخوێن كاتێ كه‌ سه‌ر به‌رزده‌كاته‌وه‌ له‌ ڕكوع چی ده‌ڵێت؟باب ما یقول إذا رفع رأسه من الركوع.

846ـ حدثنا محمد بن عيسى، ثنا عبد الله بن نمير وأبو معاوية ووكيع ومحمد بن عبيد، كلهم عن الأعمش، عن عبيد بن الحسن قال:
سمعت عبد الله بن أبي أوفى يقول: كان رسول الله (صلى الله عليه وسلم) إذا رفع رأسه من الركوع يقول: “سمع الله لمن حمده، اللهم ربنا لك الحمد ملء السموات وملء الأرض وملء ما شئت من شىء بعد”.
قال أبو داود: قال سفيان الثوري وشعبة بن الحجاج عن عبيد أبي الحسن: هذا الحديث ليس فيه “بعد الركوع” قال سفيان: لقينا الشيخ عبيداً أبا الحسن بعدُ فلم يقل فيه “بعد الركوع”.
قال أبو داود: ورواه شعبة عن أبي عصمة عن الأعمش عن عبيد قال: “بعد الركوع”.

– واته‌: له‌ عوبه‌یدی كوڕی حه‌سه‌نه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: له‌ (عبدالله)ی كوڕی ئه‌بو ئه‌وفام بیستووه‌ ده‌یوت: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) كاتێ كه‌ سه‌ری به‌رزده‌كرده‌وه‌ له‌ ڕكوع ده‌یفه‌رموو: (سمع الله لمن حمده، اللهم ربنا لك الحمد ملء السموات وملء الأرض، وملء ما شئت من شئ بعد). واته‌: خوای گه‌وره‌ ستایشی ئه‌و كه‌سه‌ی بیست كه‌ ستایشی كردو كه‌ سوپاسگوزاری بوو، خوای په‌روه‌ردگارمان سوپاس و ستایش بۆ تۆیه‌، پڕ به‌ ئاسمانه‌كان و پڕ به‌ زه‌وی، پڕ به‌و شته‌ی خۆت ویستت لێ بێت.

ئه‌بو داود ده‌ڵێت: (سفیان الثوری) و شوعبه‌ی كوڕی حه‌جاج ئه‌م فه‌رمووده‌یان له‌ ئه‌بو حه‌سه‌نه‌وه‌ گێڕاوه‌ته‌وه‌، به‌ڵام فه‌رمووده‌كه‌ ئه‌م پاڕانه‌وه‌ی تێدا نیه‌، له‌دوای ڕكوع، سوفیان وتی: له‌دوایدا گه‌یشتین به‌ شێخ عوبه‌ید ئه‌با حه‌سه‌ن ئه‌م پاڕانه‌وه‌ی نه‌كرد، له‌دوای ڕكوع.

ئه‌بو داود ده‌ڵێت: شوعبه‌ له‌ (أبی عصمة)ه‌وه‌ له‌ ئه‌عمه‌شه‌وه‌، له‌ عوبه‌یده‌وه‌ گێڕاویه‌تیه‌وه‌، كه‌ فه‌رموویه‌تی: (له‌دوای ڕكوع) ئه‌م پاڕانه‌وه‌ ده‌خوێندرێت.

847ـ حدثنا مؤمّل بن الفضل الحراني، ثنا الوليد، ح وثنا محمود بن خالد، ثنا أبو مسهر، ح وثنا ابن السرح، ثنا بشر بن بكر، ح وثنا محمد بن مصعب، ثنا عبد الله بن يوسف كلهم عن سعيد بن عبد العزيز، عن عطية بن قيس، عن قزعة بن يحيى، عن أبي سعيد الخدري
أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) كان يقول حين يقول: سمع الله لمن حمده: “اللهم ربنا لك الحمد، ملء السماء” قال مؤمل: “ملء السموات وملء الأرض وملء ما شئت من شىء بعد، أهل الثناء والمجد، أحقُّ ما قال العبد، وكلنا لك عبدٌ: لا مانع لما أعطيت” زاد محمود “ولامعطي لما منعت” ثم اتفقوا “ولا ينفع ذا الجدِّ منك الجدُّ” وقال بشر: “ربنا لك الحمد” [لم يقل “اللهم”] لم يقل محمود “اللهم” قال “ربنا ولك الحمد”.
[رواه الوليد بن مسلم عن سعيد قال: “اللهم ربنا لك الحمد”، ولم يقل: “ولا معطي لما منعت” أيضاً. قال أبو داود: لم يجىء به إلا أبو مسهر].

– واته‌: له‌ ئه‌بو سه‌عیدی خودریه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) له‌دوای: (سمع الله لمن حمده)، ده‌یفه‌رموو: (اللهم ربنا لك الحمد، ملء السماء). (مؤمل) ڕاوی فه‌رمووده‌كه‌ وتی: (ملء السموات وملء الأرض، وملء ما شئت من شئ بعد، أهل الثناء والمجد أحق ما قال العبد، وكلنا لك عبد، لا مانع لما أعطیت). مه‌حمود ڕاوی فه‌رمووده‌كه‌ ئه‌مه‌شی بۆ زیاد كرد، (ولا معطی لما منعت). پاشان ڕێكه‌وتن له‌سه‌ر ئه‌مه‌: (ولا ینفع ذا الجد منك الجد). بیشر ڕاوی فه‌رمووده‌كه‌ وتی: (ربنا لك الحمد). مه‌حمود (اللهم)ه‌ی نه‌وت، به‌ڵكو وتی: (ربنا ولك الحمد).

848ـ حدثنا عبد الله بن مسلمة، عن مالك، عن سميٍّ، عن أبي صالح السمان، عن أبي هريرة
أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) قال: “إذا قال الإِمام: سمع الله لمن حمده، فقولوا اللهم ربنا لك الحمد؛ فإِنه من وافق قوله قول الملائكة غفر له ما تقدم من ذنبه”.

– واته‌: له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رموویه‌تی: كاتێ كه‌ پێشنوێژ وتی: (سمع الله لمن حمده). ئێوه‌ش بڵێن: (اللهم ربنا لك الحمد). چونكه‌ ئه‌و كه‌سه‌ی وته‌كه‌ی له‌گه‌ڵ وته‌ی مه‌لائیكه‌كانی په‌روه‌ردگارا یه‌ك بكه‌وێت، ئه‌وا خوای گه‌وره‌ له‌ هه‌موو گوناهه‌كانی ڕابردووی خۆش ده‌بێت.

849ـ حدثنا بشر بن عمار، ثنا أسباط، عن مطرِّف، عن عامر قال:لايقول القوم خلف الإِمام: “سمع الله لمن حمده” ولكن يقولون: “ربنا لك الحمد”.

– (حسن مقطوع)، واته‌: له‌ عامره‌وه‌ كه‌ وتویه‌تی: خه‌ڵك له‌دوای پێشنوێژه‌وه‌ ناڵێن: (سمع الله لمن حمده). به‌ڵكو ده‌ڵێن: (ربنا لك الحمد).

145-باسی پاڕانه‌وه‌ له‌نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا: باب الدعاء بین السجدتین.

850ـ حدثنا محمد بن مسعود، ثنا زيد بن الحباب، ثنا كامل أبو العلاء، حدثني حبيب بن أبي ثابت، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس:أن النبي (صلى الله عليه وسلم) كان يقول بين السجدتين: “اللهمَّ اغفر لي وارحمني وعافني واهدني وارزقني”.

– واته‌: له‌ (عبدالله)ی كوڕی عه‌بباسه‌وه‌ (رضی الله عنهما) هاتووه‌، كه‌ پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) له‌ دانیشتنی نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا ده‌یفه‌رموو: خوایه‌ لێم خۆشببه‌و به‌زه‌ییت هه‌بێ بۆم و له‌ش ساغم بكه‌و ڕێنمایم بكه‌و ڕۆزیم بده‌.

146-باسی سه‌ر به‌رزكردنه‌وه‌ی ئافره‌تان له‌ سه‌جده‌دا ئه‌گه‌ر له‌گه‌ڵ پێشنوێژ بوون:

باب رفع النساء إذا كن مع الإمام رءوسهن من السجدة

851ـ حدثنا محمد بن المتوكل العسقلاني، ثنا عبد الرزاق، أنبأنا معمر، عن عبد الله بن مسلم أخي الزهري، عن مولى لأسماء ابنة أبي بكر، عن أسماء بنت أبي بكر قالت:
سمعت رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يقول: “من كان منكنَّ يؤمن بالله واليوم الآخر فلا ترفع رأسها حتى يرفع الرجال رءوسهم” كراهية أن يرين من عورات الرجال.

– واته‌: له‌ (أسماء)ی كچی ئه‌بو به‌كره‌وه‌ (رضی الله عنهما) هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: له‌ پێغه‌مبه‌ری خوام (صلی الله علیه وسلم) بیست ده‌یفه‌رموو: (ئه‌وه‌ی بڕوای به‌ خواو به‌ ڕۆژی دوایی هه‌یه‌، باسه‌ری له‌ سه‌جده‌ به‌رزنه‌كاته‌وه‌ هه‌تا پیاوان سه‌ریان به‌رزده‌كه‌نه‌وه‌). له‌به‌ر ئه‌وه‌ی نه‌وه‌كا چاویان بكه‌وێت به‌ عه‌وره‌تی پیاوان.

147-باسی ماوه‌ی هه‌ستانه‌وه‌ له‌ ڕكوع و دانیشتنی له‌ نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا

باب طول القیام من الركوع وبین السجدتین

852ـ حدثنا حفص بن عمر، ثنا شعبة، عن الحكم، عن ابن أبي ليلى، عن البراء
أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) كان سجوده وركوعه [وقعوده] وما بين السجدتين قريباً من السواء.

– واته‌: له‌ به‌رائه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕكوعه‌كه‌ی و سه‌جده‌كه‌ی و دانیشتنی له‌ نێوان دوو سه‌جده‌كه‌دا، هه‌موویان نزیك بوون له‌ یه‌كه‌وه‌.

853ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد، أخبرنا ثابت وحميد، عن أنس بن مالك قال:
ما صليت خلف رجلٍ أوجز صلاةً من رسول الله (صلى الله عليه وسلم) في تمامٍ، وكان رسول الله (صلى الله عليه وسلم) إذا قال: “سمع الله لمن حمده” قام حتى نقول: قد [أ] وهم ثم يكبر ويسجد، وكان يقعد بين السجدتين حتى نقول: قد [أ] وهم.

– واته‌: له‌ ئه‌نه‌سه‌وه‌ (رضی الله عنه) هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: له‌دوای هیچ كه‌سێكه‌وه‌ نوێژم نه‌كردووه‌ نوێژه‌كه‌ی كورت تر و ته‌واو تر بێت له‌ نوێژی پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم)، پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) هه‌ركاتێ له‌ نوێژدا ده‌یفه‌رموو: (سمع الله لمن حمده). ئه‌وه‌نده‌ ده‌مایه‌وه‌ هه‌تا كه‌سی وا هه‌بوو ده‌یوت: بێ ئاگا بووه‌و سه‌هوی كردووه‌، پاشان (الله أكبر)ی ده‌كردوو سه‌جده‌ی ده‌برد، ئه‌وه‌نده‌ دائه‌نیشت له‌ نێوان سه‌جده‌كاندا تا وامان گومان ده‌كرد بێ ئاگا بووه‌.

854ـ حدثنا مسدد وأبو كامل، دخل حديث أحدهما في الآخر قالا: ثنا أبو عوانة، عن هلال بن أبي حميد، عن عبد الرحمن بن أبي ليلى، عن البراء بنن عازب قال:
رمقت محمداً (صلى الله عليه وسلم)، وقال أبو كامل: رسول الله (صلى الله عليه وسلم) في الصلاة فوجدت قيامه كركعته وسجدته، واعتداله في الركعة كسجدته، وجلسته بين السجدتين، وسجدته ما بين التسليم والانصراف قريباً من السواء.
قال أبو داود: قال مسدد: فركعته واعتداله بين الركعتين فسجدته فجلسته بين السجدتين فسجدته فجلسته بين التسليم والانصراف قريباً من السواء.

– واته‌: له‌ به‌رائی كوڕی عازبه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: له‌ نوێژدا سه‌رنجی موحه‌ممه‌دم دا (صلی الله علیه وسلم) _ ئه‌بو كامل وتی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم)، وه‌ستانه‌كه‌یم دی، ڕكوعه‌كه‌یم دی، هه‌ستانه‌وه‌ی دوای ڕكوعه‌كه‌یم دی، سه‌جده‌كه‌ی و دانیشتنی نێوان سه‌جده‌كان و سه‌جده‌ی تریش و دانیشتنی نێوان سه‌لام دانه‌وه‌و ڕۆیشتنی هه‌موویان نزیك بوون له‌ یه‌كه‌وه‌.

ئه‌بو داود ده‌ڵێت: موسه‌دده‌د وتی: ڕكوعه‌كه‌ی و هه‌ستانه‌وه‌ی دوای ڕكوعه‌كه‌ی و سه‌جده‌كه‌ی و، دانیشتنی نێوان سه‌جده‌كانی و، سه‌جده‌كه‌ی و دانیشتنی نێوان سه‌لام دانه‌وه‌و ڕۆیشتنی هه‌موویان نزیك بوون له‌یه‌كه‌وه‌.

148-باسی نوێژی كه‌سێ كه‌ به‌ته‌واوی پشتی ڕاست نه‌كاته‌وه‌ له‌ ڕكوع و سه‌جده‌دا

باب صلاة من لا یقیم صلبه فی الركوع والسجود

855ـ حدثنا حفص بن عمر النمري، ثنا شعبة، عن سليمان، عن عمارة بن عمير، عن أبي معمر عن أبي مسعود البدري قال:قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم): “لاتجزىء صلاة الرجل حتى يقيم ظهره في الركوع والسجود”.

– واته‌: له‌ ئه‌بو مه‌سعودی به‌دریه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رموویه‌تی: (هیچ كه‌سێك نوێژی ته‌واو و دروست نیه‌و له‌سه‌ری ناكه‌وێت هه‌تا پشتی ڕاست نه‌كاته‌وه‌ له‌ ڕكوع و سه‌جده‌كانیدا).

856ـ حدثنا القعنبي، حدثنا أنس يعني ابن عياض ح وثنا ابن المثنى، حدثني يحيى بن سعيد، عن عبيد الله، وهذا لفظ ابن المثنى، حدثني سعيد بن أبي سعيد، عن أبيه، عن أبي هريرة
أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) دخل المسجد فدخل رجلٌ فصلى، ثم جاء فسلم على رسول الله (صلى الله عليه وسلم)، فردَّ رسول الله (صلى الله عليه وسلم) عليه السلام وقال: “ارجع فصلِّ فإِنك لم تصلِّ” فرجع الرجل فصلى كما كان صلى، ثم جاء إلى النبيِّ (صلى الله عليه وسلم) فسلم عليه، فقال له رسول الله (صلى الله عليه وسلم): “وعليك السلام” ثم قال: “ارجع فصلِّ فإِنك لم تصلِّ” حتى فعل ذلك ثلاث مرار، فقال الرجل: والذي بعثك بالحق ما أحسن غير هذا فعلمني، قال: “إذا قمت إلى الصلاة فكبر، ثم اقرأ ما تيسر معك من القرآن، ثم اركع حتى تطمئنَّ راكعاً، ثم ارفع حتى تعتدل قائماً، ثم اسجد حتى تطمئنَّ ساجداً، ثم اجلس حتَّى تطمئنَّ جالساً، ثم افعل ذلك في صلاتك كلها”.
قال القعنبي عن سعيد بن أبي سعيد المقبري عن أبي هريرة، وقال في آخره: “فإِذا فعلت هذا فقد تمت صلاتك، وما انتقصت من هذا شيئاً فإِنما انتقصته من صلاتك” وقال فيه: “إذا قمت إلى الصلاة فأسبغ الوضوء”.

– واته‌: له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ جارێكیان پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) ڕۆشته‌ مزگه‌وته‌وه‌، پیاوێك هاته‌ ناو مزگه‌وت و نوێژی كرد و پاشان چووه‌ خزمه‌ت پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) سڵاوی لێكرد، ئه‌ویش وه‌ڵامی دایه‌وه‌و فه‌رمووی: (بگه‌ڕێوه‌ نوێژه‌كه‌ت بكه‌وه‌، چونكه‌ تۆ نوێژت نه‌كرد). ئینجا پیاوه‌كه‌ گه‌ڕایه‌وه‌ به‌هه‌مان شێوه‌ نوێژه‌كه‌ی كرده‌وه‌و هاته‌وه‌ بۆ لای پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) سڵاتوی لێكرد، ئه‌ویش وه‌ڵامی دایه‌وه‌و فه‌رمووی: (بگه‌ڕێوه‌ نوێژه‌كه‌ت بكه‌وه‌، چونكه‌ تۆ نوێژت نه‌كرد). هه‌تا سێ جار پیاوه‌كه‌ی به‌م شێوه‌یه‌ گه‌ڕانده‌وه‌، پاشان پیاوه‌كه‌ وتی: به‌و كه‌سه‌ی تۆی به‌هه‌ق ناردووه‌ له‌وه‌ چاكتر نازانم، ده‌ی تۆ فێرم بكه‌، ئه‌ویش فه‌رمووی: (كاتێ كه‌ هه‌ستای بۆ نوێژ (الله أكبر) بكه‌، پاشان چه‌نده‌ت توانا هه‌بوو له‌و قوڕئانه‌ی له‌به‌رته‌ بیخوێنه‌، پاشان بچۆ ڕكوعه‌وه‌و هێنده‌ بوه‌سته‌ هه‌تا جه‌سته‌ت له‌ جوڵه‌ ده‌كه‌وێت و ئارام ده‌بێته‌وه‌، پاشان به‌رز به‌ره‌وه‌ تا به‌ته‌واوی ڕاست ده‌بیته‌وه‌، پاشان سه‌جده‌ ببه‌و هێنده‌ بمێنه‌وه‌ تا ئارام ده‌بیت، پاشان به‌رزبه‌وه‌ تا به‌ دانیشتن ئارام ده‌بیت، پاشان سه‌جده‌ ببه‌و هێنده‌ بمێنه‌وه‌ تا ئارام ده‌بیت، جا به‌م شێوه‌یه‌ هه‌موو نوێژه‌كه‌ت ئه‌نجام بده‌)

واته‌: قه‌عنه‌بی وتی: له‌ سه‌عیدی كوڕی ئه‌بو سه‌عیدی مه‌قبورییه‌وه‌، له‌ ئه‌بو هوره‌یره‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ له‌ كۆتایی فه‌رمووده‌كه‌دا فه‌رمووی: (ئه‌گه‌ر ئه‌وانه‌ت هه‌موو ئه‌نجامدا ئه‌وا نوێژه‌كه‌ت ته‌واوه‌، وه‌ ئه‌گه‌ر شتێكت لێ ئه‌نجام نه‌دا ئه‌وا نوێژه‌كه‌ت به‌ته‌واوی ئه‌نجام نه‌داوه‌). وتی: كاتێك هه‌ستای بۆ نوێژ به‌ جوانی ده‌ستنوێژ بگره‌.

857ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد، عن إسحاق بن عبد الله بن أبي طلحة، عن عليّ بن يحيى بن خلاد، عن عمه:
أن رجلاً دخل المسجد فذكر نحوه، قال فيه: فقال النبي (صلى الله عليه وسلم): “إنه لا تتم صلاة لأحد من الناس حتى يتوضأ فيضع الوضوء” يعني مواضعه “ثم يكبر ويحمد الله عزوجل ويثني عليه، ويقرأ بما تيسر من القرآن ثم يقول: الله أكبر، ثم يركع حتى تطمئنَّ مفاصله، ثم يقول: سمع الله لمن حمده حتى يستوي قائماً، ثم يقول: الله أكبر، ثم يسجد حتى تطمئنَّ مفاصله، ثم يقول: الله أكبر ويرفع رأسه حتى يستوي قاعداً، ثم يقول: الله أكبر، ثم يسجد حتى تطمئنَّ مفاصله، ثم يرفع رأسه فيكبر، فإِذا فعل ذلك فقد تمت صلاته”.

– واته‌: له‌ عه‌لی كوڕی یه‌حیای كوڕی خه‌لاده‌وه‌، له‌ مامیه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ جارێكیان پیاوێك هاته‌ ناو مزگه‌وت، ڕاوی به‌ هه‌مان شێوه‌ فه‌رمووده‌كه‌ی پێشوی گێڕایه‌وه‌، تێیدا وتی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رمووی: (بێگومان نوێژی هیچ كه‌سێ ڕاست و دروست و ته‌واو نیه‌ هه‌تا ده‌ستنوێژ به‌ ته‌واوی نه‌گرێت) _ واته‌ هه‌تا ئه‌ندامه‌كانی ده‌ستنوێژ به‌ جوانی نه‌شوات_ پاشان (الله أكبر) بكات و سوپاس و ستایشی خوا بكات و سوره‌تی فاتیحه‌ بخوێنێ و چه‌نده‌ی بۆ ئاسان بوو له‌و قوڕئانه‌ی له‌به‌ریه‌تی بیخوێنێت، پاشان (الله أكبر) بكات و بچێ به‌ ڕكوعدا و هێنده‌ بوه‌ستێ هه‌تا جومگه‌كانی ده‌چنه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی له‌ جوڵه‌ ده‌كه‌وێت و ئارام ده‌بێته‌وه‌، پاشان به‌رز بێته‌وه‌ بڵێ: (سمع الله لمن حمده). هه‌تا به‌ته‌واوی ڕاست ده‌بێته‌وه‌، پاشان (الله أكبر) بكات و سه‌جده‌ ببات و هێنده‌ بمێنێته‌وه‌ هه‌تا جومگه‌كانی ئارام ده‌گرن، ئینجا (الله أكبر) بكات و سه‌ری به‌رزبكاته‌وه‌ له‌ سه‌جده‌ هه‌تا ڕێك ده‌بێته‌وه‌، پاشان (الله أكبر) بكات و سه‌جده‌ ببات و هێنده‌ بمێنێته‌وه‌ هه‌تا جومگه‌كانی ئارام ده‌گرن، پاشان (الله أكبر) بكات و سه‌ری به‌رزبكاته‌وه‌ له‌ سه‌جده‌، ئه‌گه‌ر به‌م شێوه‌یه‌ نوێژه‌كه‌ی ئه‌نجام بدات ئه‌و كاته‌ نوێژه‌كه‌ی ڕاست و دروست و ته‌واوه‌.

858ـ حدثنا الحسن بن علي، ثنا هشام بن عبد الملك والحجاج بن منهال قالا: ثنا همام، ثنا إسحاق بن عبد الله بن أبي طلحة، عن علي بن يحيى بن خلاد عن أبيه، عن عمه رفاعة بن رافع بمعناه قال:
فقال رسول الله (صلى الله عليه وسلم): “إنها لا تتم صلاة أحدكم حتى يسبغ الوضوء كما أمره الله عزوجل: فيغسل وجهه ويديه إلى المرفقين ويمسح برأسه ورجليه إلى الكعبين، ثم يكبر الله عزوجل ويحمده، ثم يقرأ من القرآن ما أذن له فيه وتيسر” فذكر نحو حديث حماد قال: “ثم يكبر فيسجد فيمكن وجهه” قال همام: وربما قال “جبهته من الأرض حتى تطمئن مفاصله وتسترخي، ثم يكبر فيستوي قاعداً على مقعده ويقيم صلبه” فوصف الصلاة هكذا أربع ركعات حتى فرغ “لاتتم صلاة أحدكم حتى يفعل ذلك”.

– واته‌: له‌ ڕیفاعه‌ی كوڕی رافیعه‌وه‌ ئه‌م فه‌رمووده‌ به‌هه‌مان مانا هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) فه‌رمووی: (بێگومان نوێژی هیچ كه‌سێك ڕاست و دروست و ته‌واو نیه‌ هه‌تا به‌و شێوه‌یه‌ی كه‌ خوای گه‌وره‌ فه‌رمانی كردووه‌ ده‌ستنوێژ نه‌گرێت، ده‌م و چاوی بشوات له‌گه‌ڵ هه‌ردوو ده‌سته‌كانی هه‌تا ئه‌نیشكه‌كانی و مه‌سحی سه‌ری بكات، هه‌ردوو پێی هه‌تا قوله‌پێكانی بشوات و پاشان (الله أكبر) بكات و سوپاس و ستایشی خوا بكات و سوره‌تی فاتیحه‌ بخوێنێ و چه‌نده‌ی بۆ ئاسان بوو له‌و قوڕئانه‌ی له‌به‌ریه‌تی بیخوێنێ). _ به‌هه‌مان شێوه‌ فه‌رمووده‌كه‌ی وه‌ك فه‌رمووده‌كه‌ی حه‌ماد گێڕایه‌وه‌و وتی: پاشان (الله أكبر) بكات و سه‌جده‌ به‌رێت و ناوچاوی له‌سه‌ر زه‌وی جێگیر بكات، هه‌مام وتی: له‌وانه‌یه‌ فه‌رمووی: (ته‌وێڵی) بخاته‌ سه‌ر زه‌وی هه‌تا جومگه‌كانی ده‌چنه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی له‌ جوڵه‌ ده‌كه‌وێت، ئینجا (الله أكبر) بكات و هه‌ستێته‌وه‌ له‌ جێگای خۆی و پشتی ڕێك ڕاست بكاته‌وه‌_ به‌و شێوه‌یه‌ وه‌سفی چوار ڕكات نوێژی كرد، هه‌تا لێ بوویه‌وه‌ _ كه‌واته‌ نوێژی هیچ كه‌سێك له‌ ئێوه‌ ڕاست و دروست و ته‌واو نیه‌ هه‌تا به‌و شێوه‌یه‌ نوێژ نه‌كات.

859ـ حدثنا وهب بن بقية، عن خالد، عن محمد يعني ابن عمرو عن علي بن يحيى بن خلاد [عن أبيه] عن رفاعة بن رافع بهذه القصة قال: “إذا قمت فتوجهت إلى القبلة فكبر، ثم اقرأ بأمِّ القرآن وبما شاء الله أن تقرأ، وإذا ركعت فضع راحتيك على ركبتيك وامدد ظهرك” وقال: “إذا سجدت فمكِّنْ لسجودك، فإِذا رفعت فاقعد على فخذك اليسرى”.

– واته‌: له‌ ڕیفاعه‌ی كوڕی رافیعه‌وه‌، ئه‌م به‌سه‌رهاته‌ هاتووه‌، فه‌رمووی: (كاتێ هه‌ستای بۆ نوێژ روو بكه‌ره‌ قیبله‌و (الله أكبر) بكه‌، پاشان سوره‌تی فاتیحه‌ بخوێنه‌و ئه‌وه‌نده‌ی خوا حه‌ز بكات قوڕئان بخوێنه‌، كاتێ كه‌ چوویته‌ ڕكوعه‌وه‌ به‌ری هه‌ردوو ده‌ستت له‌سه‌ر هه‌ردوو ئه‌ژنۆت دابنێ و پشتت درێژكه‌ _ وه‌ فه‌رمووی: (ئه‌گه‌ر سه‌جده‌ت برد ئه‌ندامه‌كانی سه‌جده‌ت له‌ زه‌وی جێگیر بكه‌، كاتێ كه‌ ڕاست بویته‌وه‌ له‌سه‌ر ڕانی چه‌پت دانیشه‌).

860ـ حدثنا مؤمل بن هشام، ثنا إسماعيل، عن محمد بن إسحاق، حدثني علي بن يحيى بن خلاد بن رافع، عن أبيه، عن عمه رفاعة بن رافع، عن النبي (صلى الله عليه وسلم) بهذه القصة قال: “إذا أنت قمت في صلاتك فكبر الله عزوجل، ثم اقرأ ما تيسر عليك من القرآن” وقال فيه” “فإِذا جلست في وسط الصلاة فاطمئنَّ وافترش فخذك اليسرى ثم تشهد، ثم إذا قمت فمثل ذلك حتى تفرغ من صلاتك”.

– واته‌: له‌ ڕیفاعه‌ی كوڕی رافیعه‌وه‌ ئه‌م به‌سه‌رهاته‌ هاتووه‌، فه‌رمووی: (كاتێ كه‌ تۆ هه‌ستای بۆ نوێژ روو بكه‌ره‌ قیبله‌و خوای گه‌وره‌ به‌به‌رز و شكۆمه‌ند ڕاگره (الله أكبر) بكه‌، پاشان سوره‌تی فاتیحه‌ بخوێنه‌و ئه‌وه‌نده‌ خوا حه‌ز بكات قوڕئان بخوێنه‌). كاتێ كه‌ چوویته‌ ڕكوعه‌وه‌ به‌ری هه‌ردوو ده‌ستت له‌سه‌ر هه‌ردوو ئه‌ژنۆت دابنێ و پشتت درێژكه‌ _ وه‌تێیدا فه‌رمووی_ (ئه‌گه‌ر له‌ ناوه‌ڕاستی نوێژه‌كه‌تدا دانیشتی ئارام بگره‌و ڕانی چه‌پت رابخه‌و له‌سه‌ری دانیشه‌، پاشان ته‌حیات بخوێنه‌، ئینجا كاتێ كه‌ هه‌ستایته‌وه‌ به‌هه‌مان شێوه‌ هه‌تا هه‌موو نوێژه‌كه‌ت ته‌واو ده‌كه‌یت).

861ـ حدثنا عباد بن موسى الختلي، ثنا إسماعيل يعني ابن جعفر أخبرني يحيى بن علي بن يحيى بن خلاد بن رافع الزرقي، عن أبيه، عن جده، عن رفاعة
أن رسول الله (صلى الله عليه وسلم) فقصَّ هذا الحديث، قال فيه: “فتوضأ كما أمرك الله عزوجل، ثم تشهد فأقم، ثم كبر: فإِن كان معك قرآنٌ فاقرأ به، وإلا فاحمد الله عزوجل وكبره وهلله”، وقال فيه: “وإن انتقصت منه شيئاً انتقصت من صلاتك”.

– واته‌: له‌ ریفاعه‌ی كوڕی رافیعه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم)، فه‌رمووده‌كه‌ی گێڕایه‌وه‌، تێیدا فه‌رمووی: (ده‌ستنوێژ بگره‌ به‌و شێوه‌یه‌ی كه‌ خوای گه‌وره‌ فه‌رمانی پێ كردووی، پاشان ته‌حیات بخوێنه‌، هه‌سته‌، پاشان (الله أكبر) و (لا إله إلا الله) بڵێ. وه‌ تێیدا فه‌رمووی: (ئه‌گه‌ر شتێكت لێ ئه‌نجام نه‌دا، ئه‌وا نوێژه‌كه‌ت به‌ته‌واوی ئه‌نجام نه‌داوه‌).

862ـ حدثنا أبو الوليد الطيالسيّ، ثنا الليث، عن يزيد بن أبي حبيب، عن جعفر بن الحكم، ح وثنا قتيبة، ثنا الليث، عن جعفر بن عبد الله الأنصاري عن تميم بن محمود، عن عبد الرحمن بن شبلٍ قال:
نهى رسول الله (صلى الله عليه وسلم) عن نقرة الغراب، وافتراش السبع، وأن يوطن الرجل المكان في المسجد كما يوطن البعير. هذا لفظ قتيبة.

– واته‌: له‌ (عبد الرحمن)ی كوڕی شیبل هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: پێغه‌مبه‌ری خوا (صلی الله علیه وسلم) قه‌ده‌غه‌ی كردبوو ده‌نوك به‌ زه‌ویدا بدرێت له‌ نوێژدا وه‌ك قه‌ڵه‌ڕه‌ش، پاڵكه‌وتن وه‌ك دڕنده‌، پیاوێك شوێنێك له‌ مزگه‌وتدا بۆخۆی دیاری بكات له‌و شوینه‌دا نه‌بێ نوێژ نه‌كات، وه‌ك چۆن وشتر له‌ شوێنی خۆیدا نه‌بێت پاڵ ناكه‌وێت.

863ـ حدثنا زهير بن حرب، ثنا جرير، عن عطاء بن السائب، عن سالم البراد قال:
أتينا عقبة بن عمرو الأنصاري أبا مسعود فقلنا له: حدثنا عن صلاة رسول الله (صلى الله عليه وسلم) فقام بين أيدينا في المسجد فكبَّر، فلما ركع وضع يديه على ركبتيه وجعل أصابعه أسفل من ذلك وجافى بين مرفقيه، حتى استقر كلُّ شىء منه، ثم قال: سمع الله لمن حمده، فقام حتى استقر كل شىء منه، ثم كبّر وسجد ووضع كفيه على الأرض، ثم جافى بين مرفقيه حتى استقر كلُّ شىء منه، ثم رفع رأسه فجلس حتى استقر كلُّ شىء منه. ففعل مثل ذلك أيضاً، ثم صلى أربع ركعات مثل هذه الركعة فصلى صلاته، ثم قال: هكذا رأينا رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يُصَلّي.

– واته‌: له‌ سالمی كوڕی به‌ڕاده‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ وتویه‌تی: چووین بۆ لای عوقبه‌ی كوڕی عه‌مری (الأنصاری أبا مسعود) پێمان وت: باسی چۆنیه‌تی نوێژكردنی پێغه‌مبه‌ری خودامان (صلی الله علیه وسلم) بۆ بكه‌، ئه‌ویش له‌به‌رده‌مماندا له‌ناو مزگه‌وتدا هه‌ستا، (الله أكبر)ی كردو نوێژی دابه‌ست، كاتێ كه‌ چووه‌ ڕكوعه‌وه‌ ناوله‌پی هه‌ردوو ده‌ستی له‌سه‌ر هه‌ردوو ئه‌ژنۆی داناو په‌نجه‌كانی له‌ خوار ئه‌ژنۆیه‌وه‌، ئه‌نیشكه‌كانی دوورخسته‌وه‌ له‌ لاته‌نیشته‌كانی، هه‌تا هه‌موو ئه‌ندامه‌كانی چوونه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی ئارام بوویه‌وه‌ پاشان وتی: (سمع الله لمن حمده). هه‌ستایه‌وه‌ له‌ ڕكوع و ڕێك ڕاوه‌ستا هه‌تا هه‌موو ئه‌ندامه‌كانی چوونه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی ئارام بوویه‌وه‌، پاشان (الله أكبر)ی كردو دابه‌زی بۆ سه‌ر زه‌وی و سه‌جده‌ی بردو به‌ری هه‌ردوو ده‌ستی خسته‌ سه‌ر زه‌وی، ئه‌نیشكه‌كانی دوورخسته‌وه‌ له‌ لاته‌نیشته‌كانی، هه‌تا هه‌موو ئه‌ندامه‌كانی چوونه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی ئارام بوویه‌وه‌، پاشان سه‌ری به‌رزكرده‌وه‌و دانیشت هه‌تا هه‌موو ئه‌ندامه‌كانی چوونه‌وه‌ جێگای خۆیان و جه‌سته‌ی ئارام بوویه‌وه‌، هه‌روه‌ها به‌هه‌مان شێوه‌ سه‌جده‌ی دووه‌می برد، ئینجا وه‌ك ئه‌و ڕكاته‌ چوار ڕكات نوێژی كردو، نوێژه‌كه‌ی ته‌واو كردو لێ بوویه‌وه‌، پاشان وتی: پێغه‌مبه‌ری خودامان (صلی الله علیه وسلم) بینی به‌م شێوه‌یه‌ نوێژی ده‌كرد.

149-باسی فه‌رمووده‌كه‌ی پێغه‌مبه‌ر (صلی الله علیه وسلم): هه‌ر نوێژێك خاوه‌نه‌كه‌ی به‌ ته‌واوی ئه‌نجامی نه‌دابوو، له‌ نوێژه‌ سوننه‌ته‌كانی بۆی ته‌واو ده‌كرێت

باب قول النبی (صلی الله علیه وسلم): كل صلاة لا یتمها صاحبها تتم من تطوعه .

864ـ حدثنا يعقوب بن إبراهيم، ثنا إسماعيل، ثنا يونس، عن الحسن، عن أنس بن حكيم الضَّبيِّ قال:
خاف من زيادٍ أو ابن زياد، فأتى المدينة فلقي أبا هريرة قال: فنسبني فانتسبت له فقال: يا فتى ألا أحدثك حديثاً؟ قال: قلت بلى، رحمك الله، قال يونس: وأحسبه ذكره عن النبي (صلى الله عليه وسلم) قال: “إن أولَ ما يحاسبُ الناسُ به يوم القيامة من أعمالهم الصلاة قال: يقول ربنا عزوجل لملائكته وهو أعلم ـ: انظروا في صلاة عبدي أتمها أم نقصها، فإِن كانت تامةً كتبت له تامة، وإن كان انتقص منها شيئاً قال: انظروا هل لعبدي من تطوعٍ؟ فإِن كان له تطوع قال: أتموا لعبدي فريضته من تطوعه، ثم تؤخذ الأعمال على ذاكم”.

– واته‌: له‌ ئه‌نه‌سی كوڕی حه‌كیمی (ضبي)ه‌وه‌ هاتووه‌، كه‌ له‌ زیاد _ یان ئیبنو زیاد_ ترساوه‌ بۆیه‌ چوو بۆ مه‌دینه‌، له‌وێ گه‌یشت به‌ ئه‌بو هوره‌یره‌، ئه‌بو هوره‌یره‌ وتی: خۆت بناسێنه‌ بزانم كێ و كوڕی كێی؟ ئه‌ویش خۆی پێ ناساند، هه‌روه‌ها ئه‌بو هوره‌یره‌ وتی: ئه‌ی لاو ئایا فه‌رمووده‌یه‌كت بۆ نه‌گێڕمه‌وه‌، وتم: به‌ڵێ بۆم بگێڕه‌وه‌ ڕه‌حمه‌تی خودات لێ بێ، یونوس ڕاوی فه‌رمووده‌كه‌ وتی: وابزانم گه‌یاندیه‌وه‌ سه‌ر پێغه‌مبه‌ر (صلی الله علیه وسلم) واته‌ به‌ (مرفوع)ی بۆی گێڕایه‌وه‌، فه‌رمووی: (یه‌كه‌م شتێ له‌ كرده‌وه‌كان له‌ قیامه‌تدا به‌نده‌ی له‌سه‌ر موحاسه‌به‌ ده‌كه‌ن نوێژه‌، وتی: خوای گه‌وره‌ ده‌فه‌رموێت: _ له‌كاتێكدا كه‌ خۆی ئاگاداره‌و ده‌یزانێت_ ته‌ماشای نوێژه‌كانی به‌نده‌كه‌م بكه‌ن بزانن به‌ ته‌واوی و به‌ بێ كه‌م و كوڕی ئه‌نجامی داون، یان نوێژه‌كانی كه‌م و كوڕیان هه‌یه‌؟ ئه‌گه‌ر نوێژه‌كانی په‌سه‌ند و ته‌واو بوون ئه‌وا به‌ ته‌واوی بۆی ده‌نوسرێت، خۆ ئه‌گه‌ر شتێ كه‌م و كورتیان هه‌بوو، ئه‌وا ده‌فه‌رمووێت: ته‌ماشا بكه‌ن بزانن ئایا ئه‌م به‌نده‌یه‌ی من نوێژی سوننه‌تی هه‌یه‌؟ جا ئه‌گه‌ر هه‌یبوون ئه‌وا ده‌فه‌رموویت: ناته‌واوی فه‌ڕزه‌كانی ئه‌م به‌نده‌یه‌م له‌ سوننه‌ته‌كانی بۆ ته‌واو بكه‌ن، ئیتر هه‌موو كرده‌وه‌كانی تریشی به‌م شێوه‌یه‌ لێ وه‌رده‌گیرێت).

865ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد، عن حميد، عن الحسن، عن رجل من بني سليط، عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي (صلى الله عليه وسلم) بنحوه.

– واته‌: ئه‌بو هوره‌یره‌ به‌ هه‌مان شێوه‌ ئه‌م فه‌رمووده‌ی له‌ پێغه‌مبه‌ره‌وه‌ (صلی الله علیه وسلم) گێڕاوه‌ته‌وه‌.

866ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد، عن داود بن أبي هند، عن زرارة بن أوفى، عن تميم الداريّ،
عن النبي (صلى الله عليه وسلم) بهذا المعنى قال: “ثم الزكاة مثل ذلك، ثم تؤخذ الأعمال على حسب ذلك”.

– واته‌: ته‌میمی داری، به‌هه‌مان مانا ئه‌م فه‌رمووده‌ی له‌ پێغه‌مبه‌ره‌وه‌ (صلی الله علیه وسلم) گێڕاوه‌ته‌وه‌، كه‌ فه‌رموویه‌تی: (پاشان زه‌كاتیشی به‌هه‌مان شێوه‌، ئینجا هه‌موو كرده‌وه‌كانی تریشی له‌سه‌ر ئه‌م شێوه‌یه‌ لێ وه‌رده‌گیرێت).

 

پێشنیارکراو

بۆچی دوعاكانمان گیرا نابێت ؟

بۆچی دوعاكانمان گیرا نابێت؟

سەرەڕای ئەوەی موسوڵمانان دوعاو نزاو پاڕانەوەی زۆر دەكەن، بەڵام بە شێوەیەكی گشتی دوعاكانیان لە ئێستادا …