دەستپێک / فەرمودە / صحيح مسلم / به‌شی خۆشۆردن و تەیموم.

به‌شی خۆشۆردن و تەیموم.

1- وحدثنا محمد بن المثنى حدثنا محمد بن عبدالله الأنصاري حدثنا هشام بن حسان حدثنا حميد بن هلال عن أبي بردة عن أبي موسى الأشعري ح وحدثنا محمد بن المثنى حدثنا عبدالأعلى ( وهذا حديثه ) حدثنا هشام عن حميد بن هلال قال ( ولا أعلمه إلا عن أبي بردة ) عن أبي موسى قال:
اختلف في ذلك رهط من المهاجرين والأنصار فقال الأنصاريون لا يجب الغسل إلا من الدفق أو من الماء وقال المهاجرون بل إذا خالط فقد وجب الغسل قال قال أبو موسى فأنا أشفيكم من ذلك فقمت فاستأذنت على عائشة فأذن لي فقلت لها يا أماه ( أو يا أم المؤمنين ) إن أرد أن أسألك عن شيء وإن أستحييك فقالت لا تستحي أن تسألني عما كنت سائلا عنه أمك التي ولدتك فإنما أنا أمك قلت فما يوجب الغسل ؟ قالت على الخبير سقطت قال رسول الله صلى الله عليه و سلم إذا جلس بين شعبها الأربع ومس الختان الختان فقد وجب الغسل .

ابو موسی ئەشعەرى(خوای لێ ڕازی بێت) ده‌ڵێ: كۆمه‌ڵێك له‌(مهاجر) و (انصار) جیاوازی كه‌وته‌ نێوانیان. (انصار)یه‌كان وتیان: خۆشۆردن پێویست نابێت هه‌تا ئاو نه‌یه‌ته‌وه‌ (مهاجر)یه‌كانیش وتیان: به‌ڵێ ئه‌گه‌ر تێكه‌ڵبوون، خۆشۆردن پێویست ده‌بێت. ده‌ڵێ (ابو موسی) وتی: من ئه‌وه‌تان بۆ چاره‌ده‌كه‌م، هه‌ستام چووم مۆڵه‌تم له‌عائشه‌(خوای لێ ڕازی بێت)وه‌رگرت و ئه‌ویش مۆڵه‌تی دام و پێموت: ئه‌ی دایكی ئیمانداران , من ده‌مه‌وێ پرسیارێك له‌باره‌ی شتێكه‌وه‌ بكه‌م و به‌ڵام شه‌رمت لێده‌كه‌م، ئه‌ویش وتی: شه‌رم مه‌كه‌، ئه‌و پرسیاره‌ی پرسیوته‌ له‌و دایكه‌ت كه‌تۆی لێ بوویت له‌منیشی بپرسه‌، منیش دایكتم، وتم: چی خۆشۆردن واجب ده‌كات؟
وتی: گه‌یشتی به‌كه‌سی شاره‌زا، پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) فه‌رموویه‌تی: (ئه‌گه‌ر له‌نێوان هه‌ردوو قاچی و هه‌ردوو ڕانیا دانیشت، خه‌ته‌نه‌كراوی ئه‌م به‌ر خه‌ته‌نه‌كراوی ئه‌و كه‌وت، ئه‌وا خۆشۆردن واجب ده‌بێت).

2-وحدثني علي بن حجر السعدي حدثني عيسى بن يونس حدثنا الأعمش عن سالم بن أبي الجعد عن كريب عن ابن عباس قال حدثتني خالتي ميمونة قالت :
أدنيت لرسول الله صلى الله عليه و سلم غسله من الجنابة فغسل كفيه مرتين أو ثلاثا ثم أدخل يده في الإناء ثم أفرغ به على فرجه وغسله بشماله ثم ضرب بشماله الأرض فدلكها دلكا شديدا ثم توضأ وضوءه للصلاة ثم أفرغ على رأسه ثلاث حفنات ملء كفه ثم غسل سائر جسده ثم تنحى عن مقامه ذلك فغسل رجليه ثم أتيته بالمنديل فرده .

لە عبدالله ى کورى عباس (رضی الله عنهما) لە پوریەوە (مه‌یمونه‌) ی هاوسه‌ری پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) ده‌ڵێ: ئاوم هێنا بۆ پێغه‌مبه‌ری خوا(صلی الله عليه وسلم) بۆ خۆشتن له‌له‌شگرانیی، دوو جار یا سێ جار ده‌ستی شۆرد، ئینجا ده‌ستی خسته‌ ناو قاپه‌كه‌وه‌ به‌ده‌ستی ئاوی كرد به‌ پێشی خۆیداو به‌ده‌ستی چه‌پی شۆردی، ئینجا به‌توندی ده‌ستی چه‌پی هێنا به‌زه‌ویداو له‌زه‌ویه‌كه‌ی ده‌خشاند، پاشان ده‌ستنوێژی گرت وه‌كو بۆ نوێژ بیگرێت، ئینجا سێ مشتی پڕ ئاوی كرد به‌سه‌ریا، ئینجا هه‌موو له‌شی شۆرد، پاشان جێگاكه‌ی گۆڕیو هه‌ردوو پێی شۆرد، ئینجا خاولیم بۆهێنا خۆی پێ وشك بكاته‌وه‌ نه‌یویست.

تەیەموم

1-حدثنا يحيى بن يحيى قال قرأت على مالك عن عبدالرحمن بن القاسم عن أبيه عن عائشة أنها قالت :
خرجنا مع رسول الله (صلى الله عليه و سلم) في بعض أسفاره حتى إذا كنا بالبيداء ( أو بذات الجيش ) انقطع عقد لي فأقام رسول الله صلى الله عليه و سلم على التماسه وأقام الناس معه وليسوا على ماء وليس معهم ماء فأتى الناس إلى أبي بكر فقالوا ألا ترى إلى ما صنعت عائشة ؟ أقامت برسول الله صلى الله عليه و سلم وبالناس معه وليسوا على ماء وليس معهم ماء فجاء أبو بكر ورسول الله صلى الله عليه وسم واضع رأسه على فخذي قد نام فقال حبست رسول الله صلى الله عليه و سلم والناس وليسوا على ماء وليس معهم ماء قالت فعاتبني أبو بكر وقال ما شاء الله أن يقول وجعل يطعن بيده في حاضرتي فلا يمنعني من التحرك إلا مكان رسول الله صلى الله عليه و سلم على فخذي فنام رسول الله صلى الله عليه و سلم على غير ماء فأنزل الله آية التيمم فتيمموا فقال أسيد بن الحضير ( وهو أحد النقباء ) ما هي بأول بركتكم يا آل أبي بكر فقالت عائشة فبعثنا البعير الذي كنت عليه فوجدنا العقد تحته.

 دایکە عائشه‌(رضی الله عنها) ده‌ڵێ: له‌خزمه‌ت پێغه‌مبه‌ری خوادا(صلی الله عليه وسلم) له‌سه‌فه‌رێكدا ده‌رچووین ڕۆیشتین هه‌تا گه‌یشتینه‌ به‌یدا یا (ذات الجیش)له‌وێ گه‌ردانه‌كه‌م بچڕایه‌وه‌، پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) وه‌ستا بۆئه‌وه‌ی بیدۆزینه‌وه‌، خه‌ڵكه‌كه‌ش وه‌ستان، له‌وجێگه‌یه‌شدا نه‌ ئاو هه‌بوو نه‌خۆیشیان ئاویان پێبوو[هه‌ر بۆیه‌]خه‌ڵكه‌كه‌ چوون بۆ لای (ابوبكر) (رضی الله عنه) وتیان: نابینی عائشه‌ی كچت چیكرد؟ پێغه‌مبه‌ری خواو(صلی الله عليه وسلم) ئه‌م خه‌ڵكه‌شی لێره‌دا وه‌ستاندووه‌، نه‌له‌سه‌ر ئاوێكیشین و نه‌ ئاویشمان پێیه‌, ابوبكر هات و له‌وكاته‌شدا پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) سه‌ری خستبوویه‌ سه‌ر ڕانم و خه‌وی لێكه‌وتبوو، وتی: پێغه‌مبه‌رو(صلی الله عليه وسلم) ئه‌م خه‌ڵكه‌ت بۆ ئالێره‌دا گیرداوه‌، نه‌شوێنه‌كه‌ ئاوی لێیه‌ نه‌ئاویان پێیه‌.
(عائشه‌)(رضی الله عنها) وتی: (ابوبكر) زۆر سه‌زه‌نشتی كردم ـ چه‌نده‌ خوا حه‌زبكات ـ خێراخێرا  ده‌دا له‌كه‌له‌كه‌م منیش له‌به‌رئه‌وه‌ی سه‌ری پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) له‌سه‌ر ڕانم بوو نه‌ده‌جوڵام، پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) ئه‌وشه‌وه‌ تابه‌یانی له‌وێ خه‌وت كاتێ هه‌ستا ئاو نه‌بوو بۆ ده‌ستنوێژ ، هه‌ر بۆیه‌ خوای گه‌وره‌ ئایه‌تی ته‌یه‌مومی نارده‌ خواره‌وه‌و، هه‌موو ته‌یه‌مومیان كرد (اسید) كوڕی (خضیر)كه‌یه‌كێك بوو له‌نه‌قیبه‌كان وتی: ئه‌ی بنه‌ماڵه‌ی ابوبكر: ئه‌مه‌ یه‌كه‌م به‌ره‌كه‌ت نییه‌ كه‌ خوا به‌هۆی ئێوه‌وه‌ پێی داوین. (عائشه‌)(رضی الله عنها) وتی: كاتێ وشتره‌كه‌مان هه‌ستا گه‌ردانه‌كه‌م له‌ژێریابوو دۆزیمانه‌وه‌.
2-حدثنا يحيى بن يحيى وأبو بكر بن أبي شيبة وابن نمير جميعا عن أبي معاوية قال أبو بكر حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن شقيق قال:
كنت جالسا مع عبدالله وأبي موسى فقال أبو موسى يا أبا عبدالرحمن أرأيت لو أن رجلا أجنب فلم يجد الماء شهرا كيف يصنع بالصلاة ؟ فقال عبدالله لا يتيمم وإن لم يجد الماء شهرا فقال أبو موسى فكيف بهذه الآية في سورة المائدة { فلم تجدوا ماء فتيمموا صعيدا طيبا } [ 5 / المائدة / الآية – 6 ] فقال عبدالله لو رخص لهم في هذه الآية لأوشك إذا برد عليهم الماء أن يتيمموا بالصعيد فقال أبو موسى لعبدالله ألم تسمع قول عمار بعثني رسول الله صلى الله عليه و سلم في حاجة فأجنبت فلم أجد الماء فتمرغت في الصعيد كما تمرغ الدابة ثم أتيت النبي صلى الله عليه و سلم فذكرت ذلك له فقال إنما كان يكفيك أن تقول بيديك هكذا ثم ضرب بيديه الأرض ضربة واحدة ثم مسح الشمال على اليمين وظاهر كفيه ووجهه ؟ فقال عبدالله أولم تر عمر لم يقنع بقول عمار ؟
(شقیق) ده‌ڵێ: من له‌گه‌ڵ (عبدالله‌) و (ابوموسی)(خوای لێ ڕازی بێت) دانیشتبووین، (ابوموسی) وتی: ئه‌ی باوكی (عبدالرحمن): ئایا ئه‌گه‌ر پیاوێك له‌شی گرانبوو و تا مانگێ ئاوی ده‌ست نه‌كه‌وت، چۆن نوێژ بكات؟ (عبدالله‌) وتی: ته‌یه‌موم ناكات بامانگێ ئاوی ده‌ست نه‌كه‌وێ، (ابوموسی) وتی: ئه‌ی چی ده‌كه‌یت له‌گه‌ڵ ئه‌م ئایه‌ته‌ی سووره‌تی(المائده‌) :[ ئه‌گه‌ر ئاویان ده‌ست نه‌كه‌وت با به‌خۆڵێكی پاك ته‌یه‌موم بكه‌ن] (عبدالله‌) وتی: ئه‌گه‌ر ئه‌و مۆڵه‌ته‌یان بدرێتێ كه ‌له‌م ئایه‌ته‌دا هاتووه‌، له‌وانه‌یه‌ كاتێ ئاویش ساردبێت به‌خۆڵ ته‌یه‌موم بكه‌ن، (ابوموسی) به‌(عبدالله‌)ی وت: ئایا ئه‌م قسه‌ی عه‌ممارت نه‌بیستووه‌ كه‌ ده‌ڵێ: پێغه‌مبه‌ری خوا(صلی الله عليه وسلم) بۆ كارێك ناردمی، تووشی له‌شگرانی بووم، ئاوم ده‌ست نه‌كه‌وت، منیش خۆمم له‌خۆڵدا گه‌وزان وه‌كو وڵاغ، ئینجا هاتم بۆ خزمه‌ت پێغه‌مبه‌ر(صلی الله عليه وسلم) بۆم گێڕایه‌وه‌، فه‌رمووی: (به‌ڵكو ئه‌وه‌نده‌ت به‌س بوو كه‌ به‌ده‌سته‌كانت ئاوا بكه‌یت) ده‌ستی دا به‌زه‌ویدا یه‌ك جار [هێنای به‌ده‌موچاویدا ]پاشان ده‌ستی چه‌پی هێنا به‌ده‌ست و قۆڵی ڕاستیا (عبدالله) ئایا نه‌تدی عومه‌ر متمانه‌ی به‌قسه‌كه‌ی عه‌ممار نه‌بوو؟.
مەبەست عومەر (رضی الله عنه) کە متمانەى بەقسەى عەمار (رضی الله عنه) نەبوو یانى هەردوکیان لەسەفەرەکە بوون عەمار خۆى لەخۆلەکە وەردا بەلام عمر وتى وانیە لەکۆتایش قسەى عمر(رضی الله عنه) دەرچوو کە چونە خزمەت پێغەمبەر (صلى الله علیه وسلم) شێوازە راستیەکەى تەیەمومى بۆ عەمار (رضی الله عنه)  ووت.

پێشنیارکراو

به‌شی نوێژ.

1 – باب بدء الأذان. 1-أخبرني نافع مولى ابن عمر عن عبدالله بن عمر أنه …