1-حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة، ومحمد بن المثنى، ومحمد بن بشار. وألفاظهم متقاربة. قال أبو بكر: حدثنا غندور، عن شعبة. وقال الآخران: حدثنا محمد بن جعفر، حدثنا شعبة عن أبي جمرة؛ قال:
كنت أترجم بين يدي ابن عباس، وبين الناس فأتته امرأة تسأله عن نبيذ الجر. فقال: إن وفد عبدالقيس أتوا رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “من الوفد؟ أو من القوم؟” قالوا:
ربيعة، قال: “مرحبا بالقوم. أو بالوفد. غير خزايا ولا الندامى”. قال: فقالوا: يا رسول الله! إنا نأتيك بشقة بعيدة. وإن بيننا وبينك هذا الحي من كفار مضر. وإنا لا نستطيع أن نأتيك إلا في شهر الحرام.
فمرنا بأمر فصل نخبر به من وراءنا، ندخل به الجنة. قال: فأمرهم بأربع ونهاهم عن أربع. قال: أمرهم
(بالأيمان بالله وحده). وقال: “هل تدرون ما الإيمان بالله؟” قالوا: الله ورسوله أعلم قال: “شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله. وإقام الصلاة . وإيتاء الزكاة. وصوم رمضان. وأن تؤدوا خمسا من المغنم” ونهاهم عن الدباء والحنتم والمزفت. قال شعبة: وربما قال: النقير. قال شعبة: وربما قال: المقير.
وقال: “احفظوه وأخبروا به من ورائكم”. وقال أبو بكر في روايته “من ورائكم” وليس في روايته المقير.
وزاد ابن معاذ فی حدثه عن ابیه قال :وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم للأشج، أشج عبدالقيس “إن فيك خصلتين يحبهما الله: الحلم والأناة”.
واتە: (ابوجمره) دهڵێ: لهبهردهستی(عبدالله) كوڕی(عباس)دا بووم، قسهكانیم دهگهیاند بهخهڵكهكه، ئافرهتێك هات بۆ لای لهبارهی سركهی گۆزهوه پرسیاری لێكرد، ئهویش وتی: نوێنهرانی هۆزی عبد القیس هاتنه خزمهت پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم)، پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم) فهرمووی: (ئهو نوێنهرانه كێن؟ یا ئهو كۆمهڵه كێن؟ وتیان لههۆزی ڕهبیعهن ـ فهرمووی:(خزمان بهخێربێن لههاتنتان شهرمهزارو پهشیمان نهبن). دهڵێ: وتیان: ئهی پێغهمبهری خوا(صلی الله عليه وسلم) ئێمه لهڕێگایهكی دوورهوه هاتووین، لهنێوان ئێمهو بهڕێزتانا ئاواییهك له كافرانی(مُضَرْ)ههن، ئێمه ناتوانین سهردانت بكهین مهگهر لهمانگی حهرامدا، لهبهرئهوه فهرمانێكی روون و ئاشكرامان پێرابگهیهنه، كهئێمهش بیگهیهنین بهخهڵكی لای خۆمان و پێیشی بچینه بهههشتهوه. دهڵێ: فهرمانی پێكردن بهچوار شت و، قهدهغهشی كردن لهچوار. فهرمانی پێكردن به باوهڕهێنان بهخوای تاك و تهنهاو، فهرمووی: (ئایا دهزانن باوهڕ بهخوای تاك و تهنها چیه) وتیان: خواو پێغهمبهرهكهی زاناترن، فهرمووی:(شایهتیی بدهن كه هیچ خوایهك نییه جگه له(الله)، موحهمهدیش ڕهوانهكراوی خوایه، نوێژ بكهن، زهكات بدهن، ڕۆژووی ڕهمهزان بگرن، پێنج یهكی دهستكهوتی جهنگ بدهن) ههروهها قهدهغهشی كردن لهچوارشت: سركه كردن لهناو كولهكهدا، لهناو گۆزهی سهوزدا(ئهوهی ئارهقیان تێدا ههڵگرتووه)، لهناو(المزفت)دا [كاسهیهكه ناوهكهی قیردراوه]، لهناو(نقير)دا [كاسهیهكه لهقهدی درهختهو ناوهكهی ههڵكۆڵراوه]. ئنجا فهرمووی:(ئهم فهرمانه بپارێزن و كاری پێ بكهن و بیگهێنن بهخهڵكی لای خۆتان، ئهبوبهكر [مامۆستایهكی موسلیمه] له ڕیوایهتهكهیدا دهڵێ:(بهو خهڵكهی لهدواتانهوهن) (ابن معاذ) لهفهرموودهكهیدا لهباوكیهوه بۆی زیاد كردووه دهڵێ: (پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم) به(اشج عبدالقيس)شی فهرموو:(لهڕاستیدا تۆ دوو سیفهتت تێدایه خوا خۆشی دهوێن: ژیریی و پهلهنهكردن و لهسهرخۆیی لهكاروباردا).
2- وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة، وزهير بن حرب. جميعا عن ابن علية، قال زهير: حدثنا إسماعيل بن إبراهيم، عن أبي حيان، عن أبي زرعة بن عمرو بن جرير، عن أبي هريرة؛ قال:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم بارزا للناس فأتاه رجل فقال: يا رسول الله! ما الإيمان؟
قال “أن تؤمن بالله وملائكته وكتابه ولقائه ورسله وتؤمن بالبعث الآخر”
قال يا رسول الله! ما الإسلام؟
قال” الإسلام أن تعبد الله ولا تشرك به شيئا. وتقيم الصلاة المكتوبة. وتؤدي الزكاة المفروضة. وتصوم رمضان”.
قال: يا رسول الله! ما الإحسان؟
قال “أن تعبد الله كأنك تراه. فإنك إن لا تراه فإنه يراك”.
قال: يا رسول الله ! متى الساعة؟
قال: “ما المسؤول عنها بأعلم من السائل. ولكن سأحدثك عن أشرا طها إذا ولدت الأمة ربها فذاك من أشراطها. وإذا كانت العراة الحفاة رؤوس الناس فذاك من أشراطها. وإذا تطاول رعاء البهم في البنيان فذاك من أشراطها. في خمس لا يعلمهن إلا الله” ثم تلا صلى الله عليه وسلم: {إن الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الأرحام وما تدري نفس ماذا تكسب غدا وما تدري بأي أرض تموت إن الله عليم خبير}. [31- سورة لقمان، آية 34]
قال ثم أدبر الرجل. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم “ردوا على الرجل” فأخذوا ليردوه فلم يروا شيئا. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم “هذا جبريل. جاء ليعلم الناس دينهم”.
واتە:(ابوهریره) (خوای لێ ڕازی بێت) دهڵێ: ڕۆژێك پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم) لهناو خهڵكیدا دهركهوت، پیاوێك هاته خزمهتی و وتی: ئهی پێغهمبهری خوا باوهڕ چیه؟ فهرمووی: (باوهڕت ههبێت بهخوا، بهفریشتهكانی، بهكتێبهكانی، بهدیدارو بهخزمهت گهیشتنی، بهپێغهمبهرانیی. ههروهها باوهڕت ههبێت بهزیندووبوونهوهی ڕۆژی قیامهت). ئینجا وتی: ئهی پێغهمبهری خوا، ئیسلام چیه؟ فهرمووی: (ئیسلام ئهوهیهكه: خوابپهرستی و هیچ شتێك نهكهیت بههاوبهشی، نوێژه فهرزهكانت بكهیت، زهكاتی دیاریكراو بدهیت، ڕۆژووی ڕهمهزان بگریت). وتی: ئهی پێغهمبهری خوا ئیحسان چیه؟ فهرمووی: (وا خوا بپهرستیت وهكو چاوت لێی بێت، چونكه ئهگهر تۆ چاوت لهو نهبێت ئهو چاوی له تۆیه) ئینجا وتی: ئهی پێغهمبهری خوا، كهی ڕۆژی قیامهته؟ فهرمووی:(پرسیار لێكراو لهوبارهیهوه [كههاتنی قیامهته ]زاناتر نییه لهپرسیاركار، بهڵام باسی نیشانهكانیت بۆ دهكهم: ههركاتێ كهنیزهك گهورهكهی خۆی بوو* ئهوه لهنیشانهكانیهتی. ههروهها ئهگهر ڕووت و پێخاوسهكان ببنه كاربهدهستانی خهڵك، ئهوهش لهنیشانهكانیهتی. ههروهها ههركاتێ شوانهكانی مهڕوماڵات شانازییان كرد بهبهرزیی كۆشكهكانیانهوه[دوای ئهوهی دهست دهگرن بهسهر كاروباریاندا]ئهوهش لهنیشانهكانیهتی. پێنج شتیش ههن كهس نایانزانێت جگه لهخوا، ئینجا ئهم ئایهتهی خوێندهوه[ ان الله عنده علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام وما تدري نفس ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي ارض تموت ان الله عليم خبير ] لقمان:٣٤.واته: لهڕاستیدا ههر خوا كاتی هاتنی ڕۆژی قیامهت دهزانێت، ههرئهویش باران دهبارێنێت، ههرئهویش دهزانێت چی لهمنداڵداندا ههیه، هیچ كهس نازانێت سبهینێ چی دهكات، هیچ كهسێك نازانێت لهچ خاكێكدا دهمرێت، لهڕاستیدا خوا زانا و شارهزایه. ئینجا پیاوهكه پشتی ههڵكردوو ڕۆیشت، پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم)فهرمووی:(ئهو پیاوهم بۆ بگێڕنهوه، كاتێ ویستیان بیگێڕنهوه، كهسیان نهبینی. پێغهمبهر(صلی الله عليه وسلم) فهرمووی:(ئهوه جوبرهئیل بوو هات بۆ ئهوهی خهڵك فێری ئایینهكهیان بكات) .
*- مهبهست لهمهش ئهوهیه: ڕۆژێک دێت منداڵ ڕێز له باوک و دایکی ناگرێت، وهکو کۆیله سهیریان دهکات.