306- باسی ئهنجامدانی شهو نوێژ : باب نسخ قیام اللیل والتیسیر فیه.
1304ـ حدثنا أحمد بن محمد المروزي ابن شبويه، قال: حدثني علي بن حسين، عن أبيه، عن يزيد النحوي، عن عكرمة، عن ابن عباس قال:
في المزمل {قم الليل إلا قليلا نصفه} نسختها الآية التي فيها: {علم أن لن تحصوه فتاب عليكم فاقرءوا ما تيسر من القرآن} و{ناشئة الليل} أوله وكانت صلاتهم لأول الليل، يقول: هو أجدر أن تحصوا ما فرض اللّه عليكم من قيام الليل، وذلك أن الإِنسان إذا نام لم يدر متى يستيقظ، وقوله: {أقوم قِيلا} هو أجدر أن يفقه في القرآن، وقوله: {إن لك في النهار سبحا طويلا} يقول: فراغا طويلا.
1304- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عهبباسهوه (رضی الله عنهما) دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: ئهم ئایهتهی سورهتی (مزمل): (قم اللیل إلا قلیلا نصفه). واته: شهو ههسته (شهو نوێژ بكه) مهگهر كهمێكی نهبێت، نیوهی، بهڵگهیه لهسهر واجب بوونی شهونوێژ، بهڵام ئهم ئایهتهی تری ههمان سورهت نهسخی كردۆتهوه، كه دهفهرموێت: (علم أن لن تحصوه فتاب علیكم فاقرءوا ما تیسر من القرآن). واته: خوای گهوره زانی كه ئێوه ناتوانن ئهندازهی شهو نوێژ ڕابگرن لهبهر ئهوه لێتان خۆشبوو، دهی ئهوهندهی بۆتان ئاسانه له قوڕئان دهوری بكهنهوه. وه (ناشئة اللیل). سهرهتای شهوه، یارانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) لهسهرهتای شهوهوه ههڵئهسان بۆ شهونوێژ، له سهرهتای شهوهوه چاكتر و شایهنتره بۆ ئهوهی بتوانن ههستن بۆ ئهوهی كه خوای گهوره فهڕزی كردوه لهسهرتان پارێزگاری لێ بكهن كه شهونوێژه، چونكه ئینسان ئهگهر خهوت نازانێ كهی خهبهری دهبێتهوه، وه فهرموودهكهی: (وأقوم قیلا). چاكترو شایهنتره بۆ ئهوهی له قوڕئان تێبگهن و به ڕهوانی بیخوێننهوه، وه فهرموودهكهی: (إن لك فی النهار سبحا طویلا). دهفهرموێت: فهڕاغێكی دورو درێژ، واته ئینسان كاتی ههیه بۆئهوهی كار بكات و بخهوێ.
1305ـ حدثنا أحمد بن محمد يعني المروزي ثنا وكيع، عن مسعر، عن سماك الحنفي، عن ابن عباس قال:لما نزلت أول المزمِّل كانوا يقومون نحواً من قيامهم في شهر رمضان حتى نزل آخرها، وكان بين أولها وآخرها سنة.
1305- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عهبباسهوه (رضی الله عنهما) دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: كاتێ كه سهرهتای سورهتی (مزمل) دابهزی یارانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) ههڵئهسان بۆ شهونوێژ وهك چۆن له مانگی ڕهمهزاندا ههڵئهسان، ههتا كۆتایی سورهتهكه دابهزی _ واته ئیتر خوای گهوره ئاسانی كرد لهسهریان بهو شێوهیه ههڵنهئهسان بۆ شهونوێژ_ ماوهی نێوان دابهزینی سهرهتای سورهتهكهو كۆتایی دابهزینی سورهتهكه ساڵێك بوو.
307-باسی ههستان بۆ شهونوێژ : باب قیام اللیل.
1306ـ حدثنا عبد اللّه بن مسلمة، عن مالك، عن أبي الزناد، عن الأعرج، عن أبي هريرة
أن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم قال: “يعقد الشيطان على قافية رأس أحدكم إذا هو نام ثلاث عقد يضرب مكانَ كل عقدة: عليك ليلٌ طويلٌ فارقد، فإِن استيقظ فذكر اللّه [تعالى] انحلت عقدةٌ، فإِن توضأ انحلت عقدةٌ، فإن صلى انحلت عقدةٌ، فأصبح نشيطاً طيب النفس، وإلا أصبح خبيث النفس كسلان”.
1306- واته: له ئهبو هورهیرهوه دهگێڕنهوه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: كهسێ له ئێوه كاتێ كه دهخهوێت شهیتان سێ گرێ دهدات له بهشی دواوهی سهری و دهست دهماڵێ بهشوێنی گرێكاندا و دهڵێ: بخهوه شهوگارێكی دوورو درێژه ڕاكشێ لێی بهبێ خهم، جا ئهگهر ههستا له خهو یادی خوای گهورهی كرد گرێیهكیان دهكرێتهوه، ئهگهر دهستنوێژی گرت گرێیهكی تریان دهكرێتهوه، ئهگهر نوێژیشی كرد گرێكهی تریشیان دهكرێتهوه، ئهوكاته دڵخۆش و چوست و چاڵاك دهبێ، ئهگهر واشی نهكرد ئهوا تهمهڵ و سست و پهست و دڵگران دهبێ.
1307ـ حدثنا محمد بن بشار قال: ثنا أبو داود قال: ثنا شعبة، عن يزيد بن خمير قال: سمعت عبد اللّه بن أبي قيس يقول: قالت عائشة [رضي اللّه عنها]: لا تدع قيام الليل؛ فإِن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم كان لا يدعه، وكان إذا مرض أو كسل صلى قاعدا.
1307- واته: یهزیدی كوڕی خومهیر دهڵێت: له (عبدالله)ی كوڕی ئهبو قهیسم بیست دهیوت: عائیشه (رضی الله عنها) وتی: ههستان بۆ شهونوێژ تهرك مهكهن و وازی لێی مههێنن، چونكه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ههرگیز تهركی نهدهكردن، ئهگهر نهخۆش بوایه یان ماندو بوایه به دانیشتنهوه ئهنجامی دهدا.
1308ـ حدثنا ابن بشار، ثنا يحيى، قال: ثنا ابن عجلان، عن القعقاع، عن أبي صالح، عن أبي هريرة قال:
قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “رحم اللّه رجلاً قام من الليل فصلى وأيقظ امرأته، فإِن أبت نضح في وجهها الماء، رحم اللّه امرأةً قامت من الليل فصلّتْ وأيقظت زوجها، فإِن أبى نضحت في وجهه الماء”.
1308- واته: له ئهبو هورهیرهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (رهحمهتی خوا لهو پیاوهی كه شهو ههستا بۆ شهونوێژ ژنهكهشی ههڵئهسێنێ، جا ئهگهر بهگوێی نهكرد یان خهو بهری نهدا یا تهمهڵی كرد ئاو دهپڕژێنێ له دهم و چاوی بۆئهوهی خهبهری كاتهوه ههستێ بۆ شهونوێژ، رهحمهتی خوا لهو ئافرهتهی كه ههڵئهسێ بۆ شهونوێژ مێردهكهشی ههڵئهسێنێ، جا ئهگهر بهگوێی نهكرد یان خهو بهری نهدا یا تهمهڵی كرد ئاو دهپڕژێنێ له دهم و چاوی بۆئهوهی خهبهری كاتهوه ههستێ بۆ شهونوێژ).
1309ـ حدثنا ابن كثير، ثنا سفيان، عن مِسْعر، عن علي بن الأقمر، ح وحدثنا محمد بن حاتم بن بزيع، ثنا عبيد اللّه بن موسى، عن شيبان، عن الأعمش، عن عليّ بن الأقمر، المعنى عن الأغرّ، عن أبي سعيد، وأبي هريرة قالا: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “إذا أيقظ الرجل أهله من الليل فصليا، أو صلى ركعتين جميعاً كتبا في الذاكرين والذاكرات” ولم يرفعه ابن كثير، ولا ذكر أبا هريرة، جعله كلام أبي سعيد.
قال أبو داود: رواه ابن مهدي عن سفيان قال: وأراه ذكر أبا هريرة.
قال أبو داود: وحديث سفيان موقوف.
1309- واته: له ئهبو سهعید و ئهبو هورهیرهوه دهڵێن: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (ئهگهر پیاو له شهودا خێزانهكهی خۆی خهبهركاتهوه پێكهوه شهونوێژ بكهن یان ههریهكهیان بهتهنیا دوو ڕكات شهونوێژ بۆخۆی بكات). ئهوا ناویان لهناو ڕیزی ئهو ژن و پیاوانهدا دهنوسرێت كه ههمیشه و بهردهوام زیكر و یادی خوا دهكهن).
308- باسی باوێشكدان له نوێژدا : باب النعاس فی الصلاة.
1310ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة زوج النبي صلى اللّه عليه وسلم أن النبي صلى اللّه عليه وسلم قال: “إذا نعس أحدكم في الصلاة فليرقد حتى يذهب عنه النوم؛ فإِنَّ أحدكم إذا صلى وهو ناعس لعله يذهب يستغفر فيسب نفسه”.
1310- واته: له عائیشهی خێزانی پێغهمبهرهوه (صلی الله علیه وسلم) هاتووه، كه پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: ئهگهر یهكێك له ئێوه نوێژی دهكرد لهوكاتهدا خهوی دههات ئهوا با ڕاكشێ و بخهوێ ههتا خهوهكهی دهڕوا، چونكه ئهگهر كهسێك له ئێوه بهدهم خهوهوه باوێشك بدات و نوێژ بكات ڕهنگه بیهوێت بپاڕێتهوه بۆخۆی، بهڵام لهجیاتی ئهوه جنێو بهخۆی بدات.
1311ـ حدثنا أحمد بن حنبل، ثنا عبد الرزاق، أخبرنا معمر، عن همام بن منبِّه، عن أبي هريرة قال:
قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “إذا قام أحدكم من الليل فاستعجم القرآن على لسانه، فلم يدر ما يقول فليضطجع”.
1311- واته: له ئهبو هورهیرهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (ئهگهر كهسێكتان ههستا بۆ شهونوێژ خهو زۆری بۆ هێنا قوڕئانهكهی بهڕهوانی بۆ نهدهخوێندراو زمانی تهتهڵهی دهكردو نهیئهزانی چی دهڵێت با ڕاكشێت ههتا خهو بهری دهدات).
1312ـ حدثنا زياد بن أيوب وهارون بن عباد الأزدي، أن إسماعيل بن إبراهيم حدثهم، قال: ثنا عبد العزيز، عن أنس قال: دخل رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم المسجد وحبلٌ ممدود بين ساريتين فقال: “ماهذا الحبل”؟ فقيل: يارسول اللّه، هذه حمنة بنت جحش تصلي، فإِذا أعيت تعلقت به، فقال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “لتصلّ ما أطاقت، فإِذا أعيت فلتجلس” قال زياد: فقال: “ما هذا”؟ فقالوا: لزينب تصلي، فإِذا كسلت أو فترت أمسكت به فقال: “حلوه” فقال: “ليصل أحدكم نشاطه، فإِذا كسل أو فتر فليقعد”.
1312- (صحیح دون ذكر (حمنة)). واته: له ئهنهسهوه هاتووه، كه وتویهتی: جارێ پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) چوو بۆ مزگهوت، سهیری كرد وا لهنێوان دوو كۆڵهكهدا گوریسێك رایهڵكراوه، فهرمووی: ئهم گوریسه چییه؟ وترا: ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ئهمه گوریسی حهمنهی كچی جهحشه كه لهنوێژكردنی سوننهتدا ماندوو وهڕس بوو خۆی پێ دهگرێ بۆ ئهوهی بحهسێتهوه، پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (ئهوهنده توانای ههیه به پێوه نوێژ بكات كاتێ كه توانای نهما با دانیشێت). زیاد ڕاوی فهرمودهكه دهڵێت: فهرمووی: ئهم گوریسه چییه؟ وتیان: ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ئهمه گوریسی زهینهبی خێزانته كه له نوێژكردنی سوننهتدا ماندوو بوو خۆی پێ دهگرێ، فهرمووی: (بیكهنهوهو لایبهن). فهرمووی: (ئهوهنده نوێژی سوننهت بكهن كه گورج و گۆڵن، ئهگهر ماندو بوون و وهڕس و بێ تاقهت بوون دانیشن ههتا دهحهسێنهوه).
309- باسی كهسێ شهو خهوت نوێژی سوننهتی شهوی نهكرد چی بكات؟ باب من نام عن حزبه.
1313ـ حدثنا قتيبة بن سعيد، ثنا أبو صفوان عبد اللّه بن سعيد بن عبد الملك بن مروان، ح وثنا سليمان بن داود، ومحمد بن سلمة المرادي قالا: ثنا ابنُ وهب، المعنى عن يونس، عن ابن شهاب أن السائب بن يزيد وعبيد اللّه أخبراه أن عبد الرحمن بن عبد قالا عن ابن وهب ابن عبدٍ القاري قال: سمعت عمر بن الخطاب يقول: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “من نام عن حزبه أو عن شيء منه، فقرأه ما بين صلاة الفجر وصلاة الظهر كتب له كأنما قرأه من الليل”.
1313- واته: له عومهری كوڕی (خطاب)هوه (رضی الله عنها) دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (ئهگهر كهسێ خهوت نوێژی سوننهتی شهوی نهكرد، یان ههندێكی نهكرد، لهنێوان نوێژی بهیانی و نیوهڕۆدا بیانكاتهوه وهك ئهوهی كه به شهو كردبێتی ئاوهها پاداشتهكهی بۆ دهنوسرێت). _ بۆ نمونه كهسێ عادهتی وهها بێت شهوانه یانزه ڕكات شهونوێژ بكات و ئهوهندهو ئهوهنده قوڕئانیان تێدا بخوێنێت، ئهگهر شهوێ خهوت و خهبهری نهبوهوه دهتوانێت لهنێوان نوێژی بهیانی و نیوهڕۆدا بیانكاتهوه .
310-باسی كهسێ عادهتی وابێ شهونوێژ بكات خهو زۆری بۆ بێنێ و بخهوێت :باب من نوی القیام فنام.
1314ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن محمد بن المنكدر، عن سعيد بن جبير، عن رجل عنده رضيٍّ أن عائشة زوج النبي صلى اللّه عليه وسلم أخبرته أن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم قال: “مامن امرىءٍ تكون له صلاةٌ بليلٍ يغلبه عليها نومٌ إلا كتب له أجر صلاته، وكان نومه عليه صدقة”.
1314- واته: له سهعیدی كوڕی جوبهیرهوه، له پیاوێكهوه كه لای ئهو پهسهند بوو هاتووه، كه عائیشهی خێزانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) پێی ڕاگهیاندووهو وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (كهسێ عادهتی وابێ شهونوێژ بكات خهو زۆری بۆ بێنێ و بخهوێت خهبهری نهبێتهوهو شهونوێژهكهی بفهوتێ، ئیللا پاداشتی ئهو شهونوێژهی بۆ دهنوسرێت، وه خهوهكهشی به خێرو سهدهقه بۆ دهنوسرێت).
311- باسی چ كاتێكی شهو چاكتره بۆ شهونوێژ : باب أی اللیل أفضل.
1315ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن ابن شهاب، عن أبي سلمة بن عبد الرحمن، وعن أبي عبد اللّه الأغر، عن أبي هريرة أن رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم قال: “ينزل ربنا تبارك وتعالى كلَّ ليلةٍ إلى سماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل الآخر فيقولُ: من يدعوني فأستجيب له؟ من يسألني فأعطيه؟ من يستغفرني فأغفر له”.
1315- واته: له ئهبو هورهیرهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: خوای گهورهو پهروهردگار ههموو شهوێ له سێیهكی دوایی شهودا دێتهخوارهوه بۆ ئاسمانی دونیا، دهفهرموێت: كێ لێم دهپاڕێتهوهو هاناو هاوارم بۆ بێنێ ههتا بێم به هاواریهو نزاكانی گیرا بكهم، كێ داوام لێ دهكات ههتا پێی ببهخشم، كێ داوای لێخۆشبونم لێ دهكات تا لێی خۆش ببم.
312ـ باسی كاتی ههستانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) بۆ شهونوێژ : باب وقت قیام النبی (صلی الله علیه وسلم) من اللیل.
1316ـ حدثنا حسين بن يزيد الكوفي، ثنا حفص، عن هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة قالت:
إن كان رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم ليوقظه اللّه [عزوجل] بالليل، فما يجيء السحر حتى يفرغ من حزبه.
1316- واته: له عائیشهوه (رضی الله عنها) دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: لهكاتێكدا كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) خوای گهوره به شهو خهبهری دهكردهوه، واته كۆتایی شهو نهدههات، واته بهیانی نهدهدا له بهشه شهونوێژی خۆی دهبوهوه، ئیسراحهتێكی بۆ دهكردو خۆی ئاماده دهكرد بۆ نوێژی بهیانی.
1317ـ حدثنا إبراهيم بن موسى، قال: ثنا أبو الأحوص، ح وثنا هنّاد، عن أبي الأحوص، وهذا حديث إبراهيم، عن أشعث، عن أبيه، عن مسروق قال:سألت عائشة [رضي اللّه عنها] عن صلاة رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم فقلت لها: أي حين كان يُصَلي؟ قالت: كان إذا سمع الصراخ قام فصلى.
1317- واته: مهسروق دهڵێت: سهبارهت به شهونوێژی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) له عائیشهم پرسی پێم وت: له چی كاتێكدا شهونوێژی دهكرد؟ وتی: كاتێ كه گوێی له خوێندنی كهڵهشێر دهبوو ئهوكاته ههڵئهسا بۆ شهونوێژ _ لهوڵاتی حیجاز زۆر جار كهڵهشێر لهدوای نیوهی شهوهوه دهخوێنێت.
1318ـ حدثنا أبو توبة، عن إبراهيم بن سعد، عن أبيه، عن أبي سلمة عن عائشة قالت:
ما ألفاه السحر عندي إلا نائما، تعني النبي صلى اللّه عليه وسلم.
1318- واته: له عائیشهوه (رضی الله عنها) دهگێرنهوه، كه وتویهتی: ههركاتێ نۆبهی من بوایه كۆتایی شهو نهدههات واته بهیانی نهدهدا ئیللا ئهو لهخهودا بوو، واته پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم).
1319ـ حدثنا محمد بن عيسى، ثنا يحيى بن زكريا، عن عكرمة بن عمار، عن محمد بن عبد اللّه الدؤلي، عن عبد العزيز ابن أخي حذيفة، عن حذيفة قال: كان النبي صلى اللّه عليه وسلم إذا حزبه أمرٌ صلّى.
1319- واته: (حذیفة) دهڵێت: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ههركاتێك بهڵاو ناخۆشیهك رووی تێ بكردایه هانای بۆ نوێژ دهبرد.
1320ـ حدثنا هشام بن عمار، ثنا الهقل بن زياد السكسكي، ثنا الأوزاعي، عن يحيى بن أبي كثير، عن أبي سلمة قال: سمعت ربيعة بن كعب الأسلمي يقول:كنت أبيت مع رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم آتيه بوضوئه وبحاجته فقال: “سلني” فقلت: مرافقتك في الجنة قال: “أو غير ذلك” قلت: هو ذاك، قال: “فأعني على نفسك بكثرة السجود”.
1320- واته: رهبیعهی كوڕی كهعبی ئهسلهمی دهڵێت: شهوێ له خزمهت پێغهمبهری خوادا (صلی الله علیه وسلم) بووم ئاوی دهستنوێژ و پێویستی ئهوكاتهیم بۆ ئاماده دهكرد، فهرمووی: (داوای شتێكم لێ بكه؟). وتم: لهخوای گهوره بۆم بپاڕێوه كه له بهههشتدا پێكهوه بین، فهرمووی: (جگه لهوه داوا بكهم). وتم ههر ئهوه، فهرمووی: (دهی تۆش یارمهتیم بده به زۆر سهجده بردن، واته نوێژكردن و پهرستشی زۆر).
1321ـ حدثنا أبو كاملٍ، ثنا يزيد بن زريع، ثنا سعيد، عن قتادة، عن أنس بن مالك في هذه الآية:
{تتجافى جنوبهم عن المضاجع يدعون ربهم خوفا وطمعا ومما رزقناهم ينفقون} قال: كانوا يتيقظون ما بين المغرب والعشاء يصلون، وكان الحسن يقول: قيام الليل.
1321- واته: له ئهنهسی كوڕی مالیكهوه دهگێرنهوه، كه سهبارهت بهم ئایهته: (السجدة: 16). واته: تهنیشتیان دوور ئهكهوێتهوه له جێگای خهوتنیان (له خهو ههڵدهستن شهو نوێژ دهكهن). هاوار و نزا له پهروهردگاریان دهكهن بهترس و هیواوه و لهو ڕۆزی و سامانهی پێمان داوون دهبهخشن، وتویهتی: یارانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) لهنێوان شێوان و عیشادا بهخهبهر بوون نوێژیان دهكرد _ لهو كاتهدا چاوهڕێی نوێژی عیشا بوون بۆ ئهوهی لهكاتی خۆیدا بیكهن و نوێژهكهیان نهفهوتێت_، حهسهنی بهصری دهڵێت: مهبهست له ئایهتی: (تتجافی جنوبهم). شهونوێژ.
1322ـ حدثنا محمد بن المثنى، ثنا يحيى بن سعيد، وابن أبي عديّ، عن سعيد، عن قتادة، عن أنس في قوله عزوجل:{كانوا قليلا من الليل ما يهجعون} قال: كانوا يصلون فيما بين المغرب والعشاء، زاد في حديث يحيى: وكذلك {تتجافى جنوبهم}.
1322- واته: له ئهنهسهوه دهگێڕنهوه، كه سهبارهت بهم ئایهته: (كانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون). واته: ئهوانه كهمێك لهشهودا دهخهوتن (شهو نوێژیان دهكرد). وتویهتی: یارانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) (لهنێوان شێوان و عیشادا). نوێژیان دهكرد، ڕاوی له فهرموودهكهی یهحیادا ئهمهی بۆ زیاد كرد: ههروهها (تتجافی جنوبهم). ئهمهش وهك فهرموودهكهی پێشوو.
313-باسی دهست پێ كردنی شهونوێژ به دوو ركات :باب افتتاح صلاة اللیل بركعتین.
1323ـ (ضعيف).
1324ـ حدثنا مخلد بن خالد، ثنا إبراهيم يعني ابن خالد عن رباح [ابن زيد] عن معمر، عن أيوب، عن ابن سيرين، عن أبي هريرة قال: “إذا” بمعناه، زاد: ثم ليطوِّل بعد ما شاء.
قال أبو داود: رواه أيوب وابن عون موقوفاً على أبي هريرة ورواه ابن عون عن محمد قال: فيهما تجوّز.
1324- (صحیح موقوف). واته: ئهبو هورهیره (رضی الله عنه) دهڵێت: مهخلهد ڕاوی فهرموودهكه فهرموودهكهی پێشووی بهههمان مانا گێڕایهوهو ئهمهی بۆ زیاد كرد: (لهدوای ئهو دوو ڕكاته سوكهڵه به ئارهزوی خۆی درێژهی پێ بدات). پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (ئهگهر كهسێ له ئێوه ههستا بۆ شهونوێژ با دوو ڕكاتی سوكهڵه دهست پێ بكات). ئهبو داود دهڵێت: حهممادی كوڕی سهلهمهو زوهێری كوڕی مهعاویهو كۆمهڵێ ئهم فهرموودهیان گێڕاوهتهوه له هیشامهوه، له موحهممهدهوه لهسهر ئهبو هورهیره وهستاندویانه، ئیبنو عهون له موهدهوه گێڕاویهتیهوه، كه وتی: (فیهما تجوز) لهجیاتی (خفیفتین) بهڵگهیه لهسهر ئهوهی به دوو ڕكات نوێژی سوكهڵه دهستی پێ كردوه.
1325ـ حدثنا ابن حنبل يعني أحمد قال: ثنا حجّاج قال: قال ابن جُريج: أخبرني عثمان بن أبي سليمان، عن عليّ الأزدي، عن عبيد بن عمير، عن عبد اللّه بن حبشي الخثعمي أن النبي صلى اللّه عليه وسلم سئل: أيُّ الأعمال أفضل؟ قال: “طول القيام”.
1325- (صحیح بلفظ: أی الصلاة). واته: له (عبدالله)ی كوڕی حوبشی (خثعمی)هوه دهگێڕنهوه، كه سهبارهت به چ كردهوهیه چاكتره له پێغهمبهری خودایان (صلی الله علیه وسلم) پرسی، فهرمووی: (زۆر مانهوه بهپێوه لهنوێژدا بۆ قوڕئان خوێندن).
314-باسی شهونوێژ دوو ڕكات دوو ڕكاته : باب صلاة اللیل مثنی مثنی.
1326ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن نافع وعبد اللّه بن دينار، عن عبد اللّه بن عمر أن رجلاً سأل رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم عن صلاة الليل، فقال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم:”صلاة الليل مثنى مثنى، فإِذا خشي أحدكم الصبح صلى ركعةً واحدة توتر له ما قد صلى”.
1326- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عومهرهوه (رضی الله عنهما) دهگێڕنهوه، كه پیاوێ سهبارهت به شهونوێژ له پێغهمبهری خودای (صلی الله علیه وسلم) پرسی، پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (شهونوێژ دوو ڕكات دوو ڕكاته، ئهگهر كهسێ له ئێوه ترسی بهیانی ههبوو یهك ڕكات بكات ئهوه دهبێته نوێژی وهتر بۆ ئهو نوێژانهی كه ئهو شهوه كردونی).
315-باسی دهنگ بهرزكردنهوه لهكاتی قوڕئان خوێندنی شهونوێژدا : باب فی رفع الصوت بالقراءة فی صلاة اللیل.
1327ـ حدثنا محمد بن جعفر الوركاني، ثنا ابن أبي الزناد، عن عمرو بن أبي عمرو مولى المطلب عن عكرمة، عن ابن عباس قال: كانت قراءة النبي صلى اللّه عليه وسلم على قدر ما يسمعه من في الحجرة وهو في البيت.
1327- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عهبباسهوه (رضی الله عنهما) دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) كاتێ كه قوڕئانی دهخوێند لهماڵهوه ئهوهنده دهنگی بهرزدهكردهوه ئهوانهی له هۆدهكهدا بوون گوێیان لێی دهبوو _ واته نه زۆر دهنگی بهرزدهكردهوه، وه نهزۆریش دهنگی نزم دهكردهوه.
1328ـ حدثنا محمد بن بكار بن الريان، ثنا عبد اللّه بن المبارك، عن عمران بن زائدة، عن أبيه، عن أبي خالد الوالبي عن أبي هريرة أنه قال:كانت قراءة النبي صلى اللّه عليه وسلم بالليل يرفع طورا ويخفض طورا.
قال أبو داود: أبو خالد الوالبي اسمه هرمز.
1328- واته: له ئهبو هورهیرهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: قوڕئان خوێندنی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) له شهونوێژدا بهم شێوهیه بوو: ههندێ جار دهنگی بهرزكردهوه، وه ههندێ جاریش نزمی دهكردهوه _ بهپێی بهرژهوهندی و پێویستی .
1329ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد عن ثابت البناني، عن النبي صلى اللّه عليه وسلم، ح وثنا الحسن بن الصباح، ثنا يحيى بن إسحاق، أخبرنا حماد بن سلمة، عن ثابت البناني، عن عبد اللّه بن رباح، عن أبي قتادة أن النبي صلى اللّه عليه وسلم خرج ليلة فإِذا هو بأبي بكر [رضي اللّه عنه] يصلي يخفض من صوته قال: ومرَّ بعمر بن الخطاب وهو يصلي رافعاً صوته، قال: فلما اجتمعا عند النبي صلى اللّه عليه وسلم قال النبي صلى اللّه عليه وسلم: “يا أبا بكر مررت بك وأنت تصلي تخفض صوتك” قال: قد أسمعت من ناجيت يارسول اللّه، قال: وقال لعمر: “مررت بك وأنت تصلي رافعاً صوتك” قال: فقال يارسول اللّه أوقظ الوسنان، وأطرد الشيطان.
زاد الحسن في حديثه: فقال النبي صلى اللّه عليه وسلم: “يا أبا بكر ارفع من صوتك شيئاً” وقال لعمر: “اخفض من صوتك شيئاً”.
1329- واته: ئهبو قهتاده دهڵێت: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) شهوێ لهماڵ دهرچوو بهلای ئهبو بهكردا تێپهڕی خهریكی شهونوێژ بوو به دهنگی نزم قوڕئانی دهخوێند، ئهبو قهتاده وتی: بهلای عومهردا تێپهڕی خهریكی شهونوێژ بوو به دهنگی بهرز قوڕئانی دهخوێند، ئهبو قهتاده وتی: كاتێ كه ههردووكیان له خزمهت پێغهمبهردا (صلی الله علیه وسلم) كۆبونهوه، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (ئهی ئهبو بهكر بهلاتدا تێپهڕیم شهونوێژت دهكرد به دهنگی نزم قوڕئانت دهخوێند). وتی: ئهو كهسهی كه من گفتوگۆم لهگهڵی دهكردو لێی دهپاڕامهوه گوێی لێم بوو ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) بۆیه پێویست ناكات دهنگم بهرزكهمهوه، به عومهریشی فهرموو: (ئهی عومهر بهلاتدا تێپهڕیم شهونوێژت دهكرد به دهنگی بهرز قوڕئانت دهخوێند). ڕاوی وتی: عومهر وتی: ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) خهو له چاوی خهواڵوهكان دهتۆرێنم و خهبهریان دهكهمهوه، شهیتانیش ڕاودهنێم و دووری دهخهمهوه، حهسهن له فهرموودهكهیدا ئهمهی بۆ زیاد كرد: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) به ئهبو بهكری فهرموو: (ئهی ئهبو بهكر تۆ كهمێ دهنگت بهرزكهرهوه). به عومهریشی فهرموو: (ئهی عومهر تۆش كهمێ دهنگت نزمكهرهوه).
1330ـ حدثنا أبو حصين بن يحيى الرازي، ثنا أسباط بن محمد، عن محمد بن عمرو، عن أبي سلمة، عن أبي هريرة،عن النبي صلى اللّه عليه وسلم بهذه القصة لم يذكر “فقال لأبي بكر ارفع [من صوتك] شيئاً، ولا لعمر اخفض شيئاً” زاد: وقد سمعتك يا بلال وأنت تقرأ من هذه السورة ومن هذه السورة قال: كلام طيب يجمعه اللّه تعالى بعضه إلى بعض فقال النبي صلى اللّه عليه وسلم: “كلكم قد أصاب”.
1330- واته: ئهبو هورهیره ئهم بهسهرهاتهی له پێغهمبهرهوه (صلی الله علیه وسلم) گێڕاوهتهوه، بهڵام باسی ئهمهی نهكرد: به ئهبو بهركری فهرموو: (ئهی ئهبو بهكر، تۆ كهمێ دهنگت بهرزكهرهوه). وه به عومهریشی فهرموو: (ئهی عومهر تۆش كهمێ دهنگت نزمكهرهوه). بهڵام ڕاوی ئهمهی بۆ زیاد كرد: (ئهی بیلال گوێم لێت بوو لهم سورهتهو لهو سورهتهت دهخوێند). بیلال وتی: كهلامێكی باش و جوانه خوای گهوره ههندێكی داوهته پاڵ ههندێكی تری_ واته قوڕئان وتهی باش و جوانه نهفس ئارهزوی دهكات و ئههلی ئیمان دهیانهوێت بیخوێنن و گوێیان لێی بێت، خوای گهوره ههندێكی كۆكردهوه داویهتیه پاڵ ههندێكی تری و ههندێكی لهپاڵ ههندیكی تریدا داناوه لهپێناوی پێویستیدا، منیش ئهم ئایهتانه دهخوێنم كه ئارهزووم لێیهتی _ پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (ههموویان پێكاتان، واته: ئهوهی كه بهدهنگی بهرز خویندی، ئهوهشی كه به دهنگی نزم خوێندی).
1331ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا حماد، عن هشام بن عروة، عن عروة، عن عائشة [رضي اللّه عنها] أن رجلاً قام من الليل فقرأ فرفع صوته بالقرآن، فلما أصبح قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “يرحم اللّه فلاناً كأيٍّ من آيةٍ أذكرنيها الليلة كنت قد أسقطتها”.
[قال أبو داود: ورواه هارون النحوي عن حماد بن سلمة في سورة آل عمران في الحروف {وكأيٍّ من نبيّ}].1331- واته: عائیشه (رضی الله عنها) دهڵێت: پیاوێ له شهونوێژدا به دهنگی بهرز قورئانی دهخوێند، كاتێ كه ڕۆژ بوهوه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (رهحمهتی خوا له فڵان كهس بێت، چهند ئایهتێكی یاد خستمهوه كه لهیادم برابونهوه). ئهبو داود دهڵێت: هارونی نهحهوی، له حهممادی كوڕی سهلهمهوه، گێڕاویهتیهوه، چهند ئایهتێكی له سورهتی: (آل عمران). ئایهتی: (وكأین من نبی). واته: ماناكهی وهك ئهوهی كه ئهمه بێت لهیادم چووبێت.
1332ـ حدثنا الحسن بن علي، ثنا عبد الرزاق، أخبرنا معمر، عن إسماعيل بن أمية، عن أبي سلمة، عن أبي سعيد قال:اعتكف رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم في المسجد، فسمعهم يجهرون بالقراءة فكشف الستر وقال: “ألا إنَّ كلكم مناجٍ ربه فلا يؤذينَّ بعضكم بعضاً، ولا يرفع بعضكم على بعض في القراءة” أو قال: “في الصلاة”.
1332- واته: له ئهبو سهعیدهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) له مزگهوتدا ئیعتیكافی كردبوو گوێی لێ بوو یارانی به دهنگی بهرز قورئانیان دهخوێند، پهردهكهی لاداو فهرمووی: (ئاگاداربن بهڕاستی ئێوه ههمووتان له نوێژدا لهگهڵ پهروهردگارتان ئهدوێن، كهستان ئازاری كهستان مهدهن و كهستان دهنگ بهرزنهكاتهوه به قوڕئان خوێندن بهسهر كهسدا). یان فهرمووی: (له نوێژدا).
1333ـ حدثنا عثمان بن أبي شيبة، ثنا إسماعيل بن عياش، عن بحير بن سعد، عن خالد بن معدان، عن كثير بن مرة الحضرمي، عن عقبة بن عامر الجهني قال: قال رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم: “الجاهر بالقرآن كالجاهر بالصدقة، والمسرُّ بالقرآن كالمسرِّ بالصدقة”.
1333- واته: له عوقبهی كوڕی عامری جوههنیهوه دهگێڕنهوه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (ئهو كهسهی بهدهنگی بهرز قوڕئان بخوێنێت وهك ئهو كهسه وایه به نهێنی خێرو سهدهقه بكات).