170- باسی وهڵامدانهوهی سهلام له نوێژدا : باب رد السلام فی الصلاة.
923ـ حدثنا محمد بن عبد اللّه بن نمير، ثنا ابن فضيل، عن الأعمش، عن إبراهيم، عن علقمة عن عبد اللّه قال:
كنا نسلّم على رسول اللّه صلى الله عليه وسلم وهو في الصلاة فيردُّ علينا، فلما رجعنا من عندِ النجاشي سلمنا عليه فلم يرد علينا، وقال: “إنَّ في الصلاة لشغلاً”.
923- واته: له (عبدالله)_ی كوڕی مهسعود_ هوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) نویژی دهكرد، ئێمهش سهلاممان لێ دهكرد وهڵامی نهداینهوه، فهرمووی: (بهڕاستی نوێژ ڕێ له قسهكردن دهگرێت).
924ـ حدثنا موسى بن إسماعيل، ثنا أبان، ثنا عاصم، عن أبي وائل، عن عبد اللّه قال:
كنّا نسلّم في الصلاة ونأمر بحاجتنا، فقدمت على رسول اللّه صلى الله عليه وسلم وهو يصلي فسلمت عليه فلم يردّ عليّ السلام، فأخذني ما قدم وما حدث، فلما قضى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم قال: “إن اللّه عزوجل يحدث من أمره ما يشاء، وإن اللّه تعالى قد أحدث من أمره أن لا تكلموا في الصلاة” فرد عليَّ السلام.
924- واته: له (عبدالله)_ی كوڕی مهسعود_ هوه هاتووه، كه وتویهتی: ئێمه له نوێژدا سهلاممان له یهكتر دهكرد، ئهگهر پێویستیهكیشمان ببوایه فهرمانمان دهكرد بهوانهی كه له دهوروبهرمانن بۆمان جێبهجێی بكهن، چووم بۆ لای پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) لهوكاتهدا نوێژی دهكرد، سهلامم لێ كرد وهڵامی سهلامهكهی نهدامهوه، منیش ههرچی خهم و پهژارهی كۆن و تازهیه لهلام كۆبۆوهو خهفهت دایگرتم، كاتێ كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) لهنوێژ بوویهوه فهرمووی: (بهڕاستی خوای گهوره به ویستی خۆی ئهحكام و فهرمانهكانی نوێ دهكاتهوه، بیهوێ ههر فهرمانێ جێگیر بكات جێگیری دهكات، بیهوێ ههر فهرمانێ نهسخ بكاتهوه نهسخی دهكاتهوه، خوای گهوره فهرمانی كردووه بهوهی له نوێژدا قسه نهكرێت _ واته پێشتر له نوێژدا قسهدهكراو وهڵامی سهلام دهدرایهوه بهڵام پاشان نهسخ كرایهوهو نههی لێ كرا). ئینجا وهڵامی سهلامهكهی دامهوه.
925ـ حدثنا يزيد بن خالد بن موهب وقتيبة بن سعيد أن الليث حدثهم عن بكير، عن نابل صاحب العباء، عن ابن عمر، عن صهيب أنه قال:مررت برسول اللّه صلى الله عليه وسلم وهو يصلي فسلمت عليه، فردَّ إشارةً، وقال: ولا أعلمه إلا قال: إشارةً بإِصبعه، وهذا لفظ حديث قتيبة.
925- واته: له (صهیب)هوه هاتووه، كه وتویهتی: دام بهلای پێغهمبهری خوادا (صلی الله علیه وسلم) نوێژی دهكرد، سهلامم لێ كرد، به ئیشاڕهت وهڵامی سهلامهكهی دامهوه، (نابل) ڕاوی فهرموودهكه وتی: وابزانم ڕاوی وتی: به پهنجه ئیشاڕهتی كرد.
926ـ حدثنا عبد اللّه بن محمد النفيلي، ثنا زهير، ثنا أبو الزبير، عن جابر قال:
أرسلني نبيُّ اللّه صلى الله عليه وسلم إلى بني المصطلق، فأتيته وهو يصلي على بعيره فكلمته، فقال لي بيده هكذا، ثم كلمته فقال لي بيده هكذا، وأنا أسمعه يقرأ ويومىء برأسه، فلما فرغ قال: “مافعلت في الذي أرسلتك؟ فإِنه لم يمنعني أن أكلمك إلا أنِّي كنت أصلي”.
926- واته: له جابرهوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ناردمی بۆ لای (بنی المصطلق) كاتێ كه هاتمهوه بۆلای بهسهر وشترێكهوه نوێژی دهكرد، قسهم لهگهڵ كرد، بهدهست ئیشاڕهتی بۆ كردم، پاشان قسهم لهگهڵ كرد به دهست ئیشاڕهتی بۆ كردم، گوێم لێ بوو ههر قوڕئانی دهخوێند، بهسهر ئیشاڕهتی بۆ كردم، كاتێ كه له نوێژ بویهوه فهرمووی: (ها چیت كرد لهبارهی ئهوهی كه بۆم ناردبووی؟ بهڕاستی هیچ شتێ ڕێگری ئهوهی لێ نهكردم كه قسهت لهگهڵ نهكهم تهنها ئهوه نهبێت كه نوێژم دهكرد).
927ـ حدثنا الحسين بن عيسى الخراساني الدامغاني، ثنا جعفر بن عون، ثنا هشام بن سعد، ثنا نافع قال: سمعت عبد اللّه بن عمر يقول:
خرج رسول اللّه صلى الله عليه وسلم إلى قباء يصلي فيه قال: فجاءته الأنصار فسلموا عليه وهو يصلي، قال: فقلت لبلال: كيف رأيت رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يرد عليهم حين كانوا يسلمون عليه وهو يصلي؟ قال: يقول هكذا، وبسط كفه، وبسط جعفر بن عون كفه، وجعل بطنه أسفل، وجعل ظهره إلى فوق.
927- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عومهرهوه (رضی الله عنهما) هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) دهرچوو بۆ مزگهوتی قوبا بۆئهوهی نوێژی تێدا بكات، جا لهو كاتهدا كه نوێژی دهكرد ههندێ له یاریدهدهران (أنصار) هاتن و سڵاویان لێ كرد، وتی: به بیلالم وت: ئهی چۆن پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) وهڵامی ئهدانهوه له نوێژدا كاتێ كه سهلامیان لێ كرد؟ وتی: ئاوای دهكرد _ واته به دهستی ئیشاڕهتی بۆ كردن_ وه دهستی دهكردهوه، جهعفهری كوڕی عهون دهستی كردهوه، وه ناوی دهستی كرده ژێرهوه، وه پشتی دهستی كرده سهرهوه واته به دهستی ئیشاڕهتی بۆ كردن.
928ـ حدثنا أحمد بن حنبل، ثنا عبد الرحمن بن مهدي، عن سفيان، عن أبي مالك الأشجعي، عن أبي حازم، عن أبي هريرة،عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “لا غرار في صلاةٍ ولا تسليمٍ” قال أحمد: يعني فيما أرى أن لا تسلم ولا يسلم عليك، ويغرر الرجل بصلاته فينصرف وهو فيها شاكّ.
928- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (كهموكورتی نیه له نوێژو سهلام دانهوهدا). (غرار) له نوێژدا به دوو شێوه مانا كراوهتهوه یهكهمیان ئهوهیه: ڕكوع و سهجدهكهی تهواو نهبێت، دووهمیان ئهوهیه: كه گومانی ههبێت كه ئایا سێ ڕكاتی كردووه یان چوار، دهست بگرێت به زۆرهكهوهو واز له دڵنیایی بێنێت و له نوێژ بێتهوه به گومانهوه، وه (غرار) له سهلامدانهوهدا واته: وهك ئهوهی یهكێ بڵێت: (السلام علیكم ورحمة الله)، ئهویش بڵێت: (علیكم السلام ورحمة الله) كورتی نهكاتهوهو بهس بڵێت: (السلام علیكم) یان (علیكم).
ئهحمهدی كوڕی حهنبهل دهڵێت: ئهوهی دهبینرێت ئهوهیه كه _ سهلام له كهس نهكهیت و كهسیش سهلامت لێ نهكات، وه نوێژخوێن به كهموكورتی نوێژهكهی بكات و له نوێژ بێتهوهو گومانی ههبێت كه ئایا سێ ڕكاتی كردووه یان چوار.
929ـ حدثنا محمد بن العلاء، أخبرنا معاوية بن هشام، عن سفيان، عن أبي مالك، عن أبي حازم، عن أبي هريرة قال:
أراه رفعه، قال: “لا غرار في تسليمٍ ولا صلاةٍ”.قال أبو داود: ورواه ابن فضيل على لفظ ابن مهدي ولم يرفعه.
929- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه _ مهعاویهی كوڕی هیشام ڕاوی فهرموودهكه وتی: وابزانم سوفیان فهرموودهكهی بهرزكردۆتهوه_ كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (كهموكورتی نیه له سهلام دانهوهو له نوێژدا).
ئهبو داود دهڵێت: (ابن فضیل) لهسهر گۆ(لفظ)ی مههدی به (لا غرار فی صلاة ولا تسلیم). ڕیوایهتی كردووه بهڵام بهرزی نهكردۆتهوه واته لهسهر ئهبو هورهیره وهستاوه.
171-باسی وهڵامدانهوهی كهسێك كه لهنوێژدا بپژمێ به (یرحمك الله): باب تشمیت العاطس فی الصلاة
930ـ حدثنا مسدد، ثنا يحيى، ح وثنا عثمان بن أبي شيبة، ثنا إسماعيل بن إبراهيم، المعنى عن حجّاج الصّوّاف، حدثني يحيى بن أبي كثير، عن هلال بن أبي ميمونة، عن عطاء بن يسار، عن معاوية بن الحكم السلميِّ قال:
صليت مع رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فعطس رجل من القوم فقلت: يرحمك اللّه! فرماني القوم بأبصارهم فقلت: واثكل أمياه! ما شأنكم تنظرون إليَّ؟ فجعلوا يضربون بأيديهم على أفخاذهم، فعرفت أنهم يصمتوني ، فقال عثمان: فلما رأيتهم يسكتوني، لكني سكت قال: فلما صلى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم بأبي وأمي ما ضربني ولا كهرني ولا سبني ثم قال: “إن هذه الصلاة لا يحلُّ فيها شىء من كلام الناس هذا، إنما هو التسبيح والتكبير وقراءة القرآن” أو كما قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم، قلت: يارسول اللّه، إنا قوم حديثُ عهدٍ بجاهلية، وقد جاءنا اللّه بالإِسلام، ومنّا رجالٌ يأتون الكهان، قال: “فلا تأتهم” قال: قلت ومنا رجال يتطيرون، قال: “ذلك شىء يجدونه في صدورهم فلا يصدهم” قال قلت: ومنا رجال يخطون، قال: “كان نبيُّ من الأنبياء يخطُّ، فمن وافق خطه فذاك” قال: قلت جارية لي كانت ترعى غنيمات قبل أحد والجوانية إذ إطلعت عليها اطلاعة، فإِذا الذئب قد ذهب بشاة منها، وأنا من بني آدم آسف كما يأسفون، لكني صككتها صكة، فعظَّم ذاك علي رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فقلت: أفلا أعتقها؟ قال: “ائتني بها” قال: فجئته بها، فقال: “أين اللّه”؟ قالت: في السماء، قال: “من أنا”؟ قالت: أنت رسول اللّه، قال: “أعتقها فإِنها مؤمنة”.
واته: له مهعاویهی كوڕی حهكهمی (السلمی)هوه هاتووه، كه وتویهتی: لهگهڵ پێغهمبهری خوادا (صلی الله علیه وسلم) نوێژم دهكرد پیاوێ له نوێژخوێنان پژمی، منیش وتم: (یرحمك الله) واته: خوا ڕهحمت پێ بكات، كهچی خهڵكهكه چاویان تێ بڕیم و خێسهیان لێ كردم، وتم: لهباری دایكم بچم یان ئای بۆ ڕۆڵهڕۆی دایكم، ئهوه چیتانه وهها سهیرم دهكهن؟! ههموو دهستیان كێشا به ڕانیاندا، زانیم كه دهیانهوێت بێدهنگم بكهن، بێدهنگ بووم، (عثمان) وتی: ههركه بینیم دهیانهوێت بێدهنگم بكهن، بێدهنگ بووم _وتی_ كاتێ كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) له نوێژهكهی بویهوه، دایك و باوكم بهقوربانی بێت ههرگیز نه لهوهو پێش نه لهوهو دوا مامۆستای وام نهدیوه له پهروهردهدا لهو باشتر بێت، سوێند بهخوا نه سهرزهنشتی، كردم نه لێی دام، نهقسهی پێ وتم، فهرمووی: (ئهم نوێژه بۆ ئهوه ناشێت كه قسهی خهڵكی تێكهڵ ببێت، بهڵكو بریتیه له (تهسبیح) و (تهكبیر) و قوڕئان خوێندن). وتم: ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) من نزیكم له سهردهمی نهفامیهوه، خوای گهوره ئیسلامی هێنا، لهناو ئێمهدا كهسانێك دهچوونه لای فاڵچیهكان، فهرمووی: (تۆ مهچۆ لایان)، دهڵێ: وتم: كهسانێكمان ههبوو ڕهشبین دهبوون به فڕینی باڵنده، فهرمووی: (ئهوه شتێك بوو له دڵیاندا دروست دهبوو بهڵام ڕێی نهدهگرت لهو كارهی كه دهیانویست بیكهن). دهڵێ: وتم: كهسانێكی تریشمان ههبوو هێڵیان له زهویدا دهكێشا، فهرمووی: (پێغهمبهرێ له پێغهمبهرانی خوا هێڵی دهكێشا ههركهس لهگهڵ هێڵهكهیدا یهك بگرێت ئهوه چاكه). دهڵێ: وتم: كهنیزهكێكم ههبوو شوانی مهڕهكانم بوو له شوێنێكی نزیك مهدینه دهیلهوهڕاندن، جارێكیان چووم كه بینیم گوركێك مهڕێكی له ڕانهكه فڕاند، منیش پیاوێكم له ئادهمیزادهكان، خهم دهخۆم وهك چۆن خهڵكی تر خهم دهخۆن، بۆیه زهلهیهكم پێدا كێشا، ئینجا هاتم بۆ خزمهت پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) _ ههواڵهكهم بۆ گێڕایهوه_ ئهویش ئهو كارهی زۆر لهسهر گهوره كردم بۆیه وتم: ئهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ئایا ئازادی نهكهم؟ فهرمووی: (بیهێنه بۆلام). بۆم هێنا پێی فهرموو: (خوا لهكوێیه؟) وتی: له ئاسماندایه، فهرمووی: (ئازادی بكه چونكه ئیمانداره).
931ـ حدثنا محمد بن يونس النسائي، ثنا عبد الملك بن عمرو، ثنا فليح، عن هلال بن عليّ، عن عطاء بن يسار، عن معاوية بن الحكم السلمي قال:لما قدمت على رسول اللّه صلى الله عليه وسلم علمت أموراً من أمور الإِسلام فكان فيما علمت أن قال لي: “إذا عطست فاحمد اللّه وإذا عطس العاطس فحمد اللّه فقل: يرحمك اللّه” قال: فبينما أنا قائم مع رسول اللّه صلى الله عليه وسلم في الصلاة إذا عطس رجل فحمد اللّه، فقلت: يرحمك اللّه، رافعا بها صوتي، فرماني الناس بأبصارهم حتى احتملني ذلك، فقلت: ما لكم تنظرون إليَّ بأعين شزرٍ؟ قال: فسبحوا، فلما قضى النبيُّ صلى الله عليه وسلم الصلاة قال: “من المتكلم”؟ قيل: هذا الأعرابيُّ، فدعاني رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فقال لي: “إنما الصلاة لقراءة القرآنن، وذكر اللّه عزوجل فإِذا كنت فيها فليكن ذلك شأنك” فما رأيت معلماً قطُّ أرفق من رسول اللّه صلى الله عليه وسلم.
(ضعيف).
172- باسی وتنی (آمین) لهدوای پێشنوێژهوه :باب التأمین وراء الإمام.
932ـ حدثنا محمد بن كثير، أخبرنا سفيان، عن سلمة، عن حجر أبي العنبس الحضرمي، عن وائل بن حجر قال:
كان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم إذا قرأ {ولا الضالين} قال: “آمين” ورفع بها صوته.
932- واته: له وائلی كوڕی حوجرهوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) كاتێ كه (ولا الضالین)ی دهخوێند دهیفهرموو: (آمین). دهنگیشی بهرزدهكردهوه.
933ـ حدثنا مخلد بن خالد الشعيري، ثنا ابن نمير، ثنا علي بن صالح، عن سلمة بن كهيل، عن حجر بن عنبس، عن وائل بن حجر أنه صلّى خلفَ رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فجهر بآمين، وسلم عن يمينه وعن شماله، حتى رأيت بياض خده.
933- واته: له وائلی كوڕی حوجرهوه هاتووه، كه لهدوای پێغهمبهری خواوه (صلی الله علیه وسلم) نوێژی كردووه، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) به دهنگی بهرز (آمین)ی خوێند، وه بهلای ڕاست و چهپیدا سهلامی دایهوه، دهڵێ: سهلامدانهوهكهی به شێوهیهك بوو سپیایی كوڵمیم بینی.
934ـ حدثنا نصر بن علي، أخبرنا صفوان بن عيسى، عن بشر بن رافع، عن أبي عبد اللّه ابن عم أبي هريرة، عن أبي هريرة رضي اللّه عنه قال:كان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم إذا تلا {غير المغضوب عليهم ولا الضالين} قال: “آمين” حتى يسمع من يليه من الصف الأول.
934- (ضعیف).
935ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن سمي مولى أبي بكر، عن أبي صالح السمان، عن أبي هريرة
أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “إذا قال الإِمام {غير المغضوب عليهم ولا الضالين} فقولوا “آمين” فإِنه من وافق قوله قول الملائكة، غفر له ما تقدم من ذنبه”.
935- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (كاتێك كه پێشنوێژ وتی: (غیر المغضوب علیهم ولا الضالین). ئێوهش بڵێن: (آمین) چونكه ئامینی ههر كهسێك لهگهڵ ئامینی مهلائیكه ڕێك بكهوێت، خوای گهوره له گوناههكانی ڕابردووی دهبوورێ).
936ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن ابن شهاب، عن سعيد بن المسيب وأبي سلمة بن عبد الرحمن أنهما أخبراه عن أبي هريرة رضي اللّه عنه أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم قال: “إذا أمَّن الإِمام فأمنوا؛ فإِنه من وافق تأمينه تأمين الملائكة غفر له ما تقدم من ذنبه”.
قال ابن شهاب: وكان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يقول: “آمين”.
936- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: كاتێك كه پێشنوێژ وتی: (آمین) ئێوهش بیڵێن: چونكه ئامینی ههركهسێك لهگهڵ ئامینی مهلائیكه ڕێك بكهوێت، خوای گهوره له گوناههكانی ڕابردووی دهبوورێ، ئیبنو شیهاب دهڵێت: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) خۆشی دهیفهرموو: (آمین).
937ـ حدثنا إسحاق بن إبراهيم بن راهويه، قال: أخبرنا وكيع، عن سفيان، عن عاصم، عن أبي عثمان، عن بلال أنه قال:
يارسول اللّه لا تسبقني بآمين.
(ضعیف).
938ـ حدثنا الوليد بن عتبة الدمشقي ومحمود بن خالد قالا: ثنا الفريابي، عن صبيح بن محرز الحمصي، قال: حدثني أبو مصبح المقرائي قال: كنا نجلس إلى أبي زهير النميري، وكان من الصحابة فيتحدث أحسن الحديث، فإِذا دعا الرجل منا بدعاء قال: اختمه بآمين، فإِن آمين مثل الطابع على الصحيفة، قال أبو زهير: أخبركم عن ذلك؟
خرجنا مع رسول اللّه صلى الله عليه وسلم ذات ليلة فأتينا على رجل قد ألحَّ في المسألة، فوقف النبيُّ صلى الله عليه وسلم يستمع منه، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: “أوجب إن ختم” فقال رجل من القوم: بأيّ شىء يخنم؟ قال: “بآمين؛ فإِنه إن ختم بآمين فقد أوجب” فانصرف الرجل الذي سأل النبيَّ صلى الله عليه وسلم فأتى الرجل فقال: اختم يا فلان بآمين وأبشر. وهذا لفظ محمود.
قال أبو داود: المقراء قبيلة من حمير.
(ضعیف).
173- باسی بهبهری دهست دان لهپشتی دهست لهناو نوێژدا: باب التصفیق فی الصلاة.
939ـ حدثنا قتيبة بن سعيد، ثنا سفيان، عن الزهري، عن أبي سلمة، عن أبي هريرة قال:قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم: “التسبيح للرجال، والتصفيق للنساء”.
939- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (وتنی: (سبحان الله) بۆ پیاوانهو، بهبهری دهست دان له پشتی دهست بۆ ئافرهتانه). _ واته ئهگهر شتێ روویدا لهناو نوێژدا ئهوا بۆ ئاگادار كردنهوه سوننهته: پیاوان بڵێن: (سبحان الله) وه ئافرهتانیش به بهری دهستیان بدهن له پشتی دهستیان.
940ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن أبي حازم بن دينار، عن سهل بن سعد
أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم ذهب إلى بني عمرو بن عوف ليصلح بينهم وحانت الصلاة، فجاء المؤذن إلى أبي بكر رضي اللّه عنه فقال: أتصلي بالناس فأقيم؟ قال: نعم، فصلى أبو بكر، فجاء رسول اللّه صلى الله عليه وسلم والناس في الصلاة، فتخلص حتى وقف في الصف، فصفق الناس، وكان أبو بكر لا يلتفت في الصلاة، فلما أكثر الناس التصفيق التفت فرأى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم، فأشار إليه رسول اللّه صلى الله عليه وسلم أن امكث مكانك، فرفع أبو بكر يديه فحمد اللّه على ما أمره به رسول اللّه صلى الله عليه وسلم من ذلك، ثم استأخر أبو بكر حتى استوى في الصف، وتقدم رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فصلى، فلما انصرف قال: “يا أبا بكر، ما منعك أن تثبت إذ أمرتك؟” قال أبو بكر: ما كان لابن أبي قحافة أن يصلي بين يدي رسول اللّه صلى الله عليه وسلم، فقال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم: “ما لي رأيتكم أكثرتم من التصفيح؟ من نابه شىء في صلاته فليسبح، فإِنه إذا سبح التفت إليه، وإنما التصفيح للنساء”.
[قال أبو داود: وهذا في الفريضة].
940- واته: له سههلی كوڕی سهعدهوه هاتووه، كه وتویهتی: رۆژێكیان پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) چوو بۆ ناو هۆزی بهنی عهمری كوڕی عهوف، بۆ ناوبژی ههتا ئاشتیان بكاتهوه، كاتی نوێژ بوو، بانگدهر كه بیلال بوو هات بۆ لای پێشهوا ئهبو بهكر (رضی الله عنه) وتی: ئهگهر بانگ بدهم بهرنوێژی دهكهی بۆ خهڵك؟ فهرمووی: بهڵێ، جا كه پێشهوا ئهبو بهكر نوێژی دابهست پاش كهمێ پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) هاتهوه، هێشتا نوێژهكهیان تهواو نهكردبوو، پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) یهكه یهكه دهڕۆی به ڕیزهكاندا ههتا خۆی گهیانده ڕیزی یهكهم لهوێ وهستا، خهڵكهكه بهبهری دهستیان دایان له پشتی دهستیان، ئهبو بهكریش عادهتی نهبوو لابكاتهوه بهڵام كه بینی خهڵكهكه ئهوهنده بهبهری دهستیان دهدهن له پشتی دهستیان، ئهویش ئاوڕی دایهوه پێغهمهری خوای (صلی الله علیه وسلم) بینی، پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) ئاماژهی بۆ كرد كه لهشوێنی خۆت بمێنهرهوهو نوێژهكهمان بۆ تهواو بكه، پێشهوا ئهبو بهكر له خۆشیدا دهستی بهرزكردهوهو سوپاس و ستایشی خوای كرد لهسهر فهرمانهكهی پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم)، پاشان ئهبو بهكر هاته دواوه بۆ ناو ڕیزهكهو پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) چووه پێشهوه كاتێ كه له نوێژ بوویهوه فهرمووی: (ئهی ئهبو بهكر چی ڕێگری لێ كردی لهجێی خۆت بمێنیتهوه كاتێ كه فهرمانم پێ كردی؟) ئهبو بهكر وتی: بۆ كوڕی ئهبو قوحافه ناگونجێت لهپێش پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) نوێژ بكات. جا پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) به خهڵكهكهی فهرموو: (ئهوه چی بوو ئهوهنده بهبهری دهستتان داتان له پشتی دهستان؟ ههركهسێ لهناو نوێژهكهیدا شتێكی لێ رووبدا با (سبحان الله) بكات. كاتێ كه (سبحان الله)ی كرد پێشنوێژ ئاوڕی لێ دهداتهوه. چونكه بهبهری دهست دان لهپشتی دهست لهناو نوێژدا بۆ ئافرهتانه).
ئهبو داود دهڵێت: ئهمه بۆ نوێژی فهڕزه.
941ـ حدثنا عمرو بن عون، أخبرنا حماد بن زيد، عن أبي حازم، عن سهل بن سعد قال:
كان قتالٌ بين بني عمرو بن عوف، فبلغ ذلك النبيَّ صلى الله عليه وسلم، فأتاهم ليصلح بينهم بعد الظهر، فقال لبلال: “إن حضرت صلاةَ العصر ولم آتك فمر أبا بكرٍ فليصلِّ بالناس” فلما حضرت العصر أذن بلال ثم أقام، ثم أمر أبا بكر فتقدم، قال في آخره: “إذا نابكم شىء في الصلاة فليسبح الرجال، وليصفح النساء”.
941- واته: له سههلی كوڕی سهعدهوه هاتووه، كه وتویهتی: كێشهو ئاژاوه له نێوان هۆزی بهنی عهمری كوڕی عهوف دا ڕوویدا، پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) ههواڵهكهی پێگهیشت لهدوای نوێژی نیوهڕۆ چوو بۆ ناویان بۆ ناوبژی ههتا ئاشتیان بكاتهوه به بیلالی فهرموو: (ئهگهر كاتی نوێژی عهسر هاته پێشهوهو نههاتمهوه بانگ بدهو بڵێ به ئهبو بهكر با پێشنوێژی بكات بۆ خهڵكهكه). جا كاتێ كه نوێژی عهسر هاته پێشهوه بیلال بانگی دا، پاشان قامهتی كردوو فهرمانی كرد به ئهبو بهكر كه پێشنویژی بكات، ئهبو بهكر چووه پێشهوه، له كۆتایی فهرموودهكهدا فهرمووی: (ئهگهر لهناو نوێژدا شتێك روویدا با پیاوان (سبحان الله) بكهن و ئافرهتانیش بهبهری دهستیان بدهن له پشتی دهستیان).
942ـ حدثنا محمود بن خالد، ثنا الوليد، عن عيسى بن أيوب قال: قوله “التصفيح للنساء” فضرب بإصبعين من يمينها على كفها اليسرى.
942- (صحیح مقطوع)، واته: له عیسای كوڕی ئوبهیهوه هاتووه، كه وتویهتی: مانای وتهی: (بهری دهست دان له پشتی دهست لهناو نوێژدا بۆ ئافرهتانه). ئهوهیه كه ئافرهت به بهری پهنجهكانی دهستی ڕاستی بكێشێ به پشتی دهستی چهپیدا.
174-باسی ئیشارهت له نوێژدا : باب الإشارة فی الصلاة
943ـ حدثنا أحمد بن محمد بن شبويه المروزي ومحمد بن رافع قالا: ثنا عبد الرزاق، أخبرنا معمر، عن الزهري، عن أنس بن مالك أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يشير في الصلاة.
943- واته: له ئهنهسی كوڕی مالیكهوه هاتووه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) له نوێژدا ئیشارهتی دهكرد.
944ـ حدثنا عبد اللّه بن سعيد، ثنا يونس بن بكير، عن محمد بن إسحاق، عن يعقوب بن عتبة بن الأخنس، عن أبي غطفان، عن أبي هريرة قال:قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم: “التسبيح للرجال” يعني في الصلاة “والتصفيق للنساء؛ من أشار في صلاته إشارةً تفهم عنه فليعد لهَا” يعني الصلاة.
قال أبو داود: هذا الحديث وهم.
944- (ضعیف والفقرة الأولی فی الحدیث صحیحة، واته: فهرموودهكه لاوازه تهنها بهشی یهكهمی نهبێت كه سهحیحه)، واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (وتنی (سبحان الله) بۆ پیاوانه _ واته لهناو نوێژدا_ به بهری دهستیش دان له پشتی دهست لهناو نوێژدا بۆ ئافرهتانه، ههركهسێ لهناو نوێژهكهیدا ئیشاڕهت بكات، واته ئیشاڕهتێ بۆ تێگهیاندن بێت دهبێ بیكاتهوه). واته: نوێژهكهی بكاتهوه.
ئهبو داود دهڵێت: ئهم فهرمووده (وهم)ه.
175-باسی سڕین و پاككردنهوهی بهردو چهو له نوێژدا : باب فی مسح الحصی فی الصلاة
945ـ حدثنا مسدد، ثنا سفيان، عن الزهري، عن أبي الأحوص شيخ من أهل المدينة، أنه سمع أبا ذر يرويه
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “إذا قام أحدكم إلى الصلاة فإِن الرحمة تواجهه فلا يمسح الحصى”.
(ضعيف).
946ـ حدثنا مسلم بن إبراهيم، ثنا هشام، عن يحيى، عن أبي سلمة، عن معيقيب
أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “لاتمسح وأنت تصلي؛ فإِن كنت لابد فاعلاً فواحدةً، تسوية الحصى”.
946- واته: له موعهیقیبهوه هاتووه، كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (بهردو چهوی بهردهمت مهسڕه كاتێ كه نوێژ دهكهیت، ئهگهر ههر پێویست بوو یهكجار دهستی پێدا بهێنه بۆ سڕین و پاككردنهوهی).
176-باسی كهسێك نوێژ بكات دهست بخاته سهر كهلهكهی : باب الرجل یصلی مختصرا
947ـ حدثنا يعقوب بن كعب يعني الأنطاكي، ثنا محمد بن سلمة، عن هشام، عن محمد، عن أبي هريرة قال:
نهى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم عن الاختصار في الصلاة.
قال أبو داود: يعني يضع يده على خاصرته.
947- واته: له ئهبو هورهیرهوه هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) نههی كردووه لهوهی كه پیاو له كاتی نوێژكردندا دهستهكانی دابنێ لهسهر یان لهئاستی كهلهكهی.
ئهبو داود دهڵێت: واته: دانانی دهستی لهسهر كهلهكهی.
177-باسی كهسێك هێز بداته سهر دارهدهستێ له نوێژدا: باب الرجل یعتمد فی الصلاة علی عصا
948ـ حدثنا عبد السلام بن عبد الرحمن الوابصي، ثنا أبي، عن شيبان، عن حصين بن عبد الرحمنن، عن هلال بن يساف قال:قدمت الرقة فقال لي بعض أصحابي: هل لك في رجل من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم؟ قال: قلت غنيمةٌ، فدفعنا إلى وابصة، قلت لصاحبي؟ نبدأ فننظر إلى دله، فإِذا عليه قلنسوة لاطئة ذات أذنين وبرنسُ خزٍّ أغبر، وإذا هو معتمد على عصاً في صلاته فقلنا [له] بعد أن سلمنا فقال: حدثتني أم قيس بنت محصن أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم لما أسنَّ وحمل اللحم اتخذ عموداً في مصلاه يعتمد عليه.
948- واته: له هیلالی كوڕی یسافهوه هاتووه، كه وتویهتی: چووم بۆ (الرقة) _ كه شوێنێكه له وڵاتی شام_ ههندێ له هاوهڵانم پێیان وتم: حهز دهكهیت بگهیت به دیداری یهكێ له هاوهڵانی پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم)؟ وتی: وتم: بهڵێ دیداری غهنیمهته، ڕۆشتین بۆ لای (وابصة)، به هاوڕێكهمم وت: با سهیری شكڵ و شێوهی جوان و به ویقاری بكهین كه چهنده خاكیه كه چووینه ژوورهوه بۆلای، بینیمان (قهلهنسوه) كڵاوێكی لهسهردایه ههموو سهری داپۆشیوه، وه (برنس)ێكی _ ههر پۆشاكێك كه سهر كڵاوی پێوه لكێندرابێ_ ڕهنگ خاكی لهبهردا بوو، نوێژی دهكرد، له نوێژهكهیدا هێزی دابووه سهر دارهدهستهكهی، كاتێ كه لهنوێژ بوویهوه سڵاومان لێ كرد، دهربارهی هێز دانه سهر دارهدهستهكهی لێمان پرسی، وتی: ئوم قهیسی كچی (محصن) بۆی گێڕامهوهو وتی: كاتێ كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) بهساڵاچوو و بێ هێز و قوڵهو بوو له شوێنی نوێژهكهی كۆڵهكهیهكی بۆخۆی دانابوو له نوێژدا دهستی پێوه دهگرت و هێزی دهدایه سهری.
178-باسی قهدهغهكردنی قسهكردن له نوێژدا : باب النهی عن الكلام فی الصلاة
949ـ حدثنا محمد بن عيسى، ثنا هشيم، أخبرنا إسماعيل بن أبي خالد عن الحارث بن شبيل، عن أبي عمرو الشيباني، عن زيد بن أرقم قال:كان أحدنا يكلم الرجل إلى جنبه في الصلاة، فنزلت {وقوموا للّه قانتين} فأمرنا بالسكوت ونهينا عن الكلام.
949- واته: له زهیدی كوڕی ئهڕقهمهوه هاتووه، كه وتویهتی: ههر یهكێ له ئێمه پێشتر له نوێژدا قسهی لهگهڵ ئهوهی تهنیشتی دهكرد ههتا ئایهتی: (وقوموا لله قانتین). واته: له نوێژدا به گهردن كهچی (بێ قسه كردن) بۆ خوا بوهستن، هاته خوارهوه ئیتر فهرمانمان پێ درا كه قسه لهگهڵ یهك نهكهین و بێدهنگ بین، وه قسهكردنمان لێ قهدهغه كرا.
179-باسی كه سێ كه بهدانیشتنهوه نوێژبكات : باب فی صلاة القاعد
950ـ حدثنا محمد بن قدامة بن أعين، قال: ثنا جرير، عن منصور، عن هلال يعني ابن يساف عن أبي يحيى، عن عبد اللّه بن عمرو قال:حدثت أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم قال: “صلاة الرجل قاعداً نصف الصلاة” فأتيته فوجدته يصلي جالساً، فوضعت يدي على رأسي فقال: ما لك يا عبد اللّه بن عمرو؟ قلت: حدثت يارسول اللّه أنك قلت “صلاة الرجل قاعداً نصف الصلاة” وأنت تصلي قاعداً؟ قال: “أجل، ولكنِّي لست كأحدٍ منكم”.
950- واته: له (عبدالله)ی كوڕی عهمرهوه (رضی الله عنهما) هاتووه، كه وتویهتی: بۆیان گێڕامهوه كه پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) فهرموویهتی: (نوێژی كهسێك كه به دانیشتنهوه ئهنجامی بدات پاداشتهكهی نیوهی نوێژی كهسێكه كه بهپێوه ئهنجامی بدات). منیش چووم بۆلای بینیم بهدانیشتنهوه نوێژ دهكات، دهستم خسته سهر سهرم، فهرمووی: (ئهوه چیته ئهی (عبدالله)ی كوڕی عهمر؟). وتم: بۆیان گێڕامهوه كه تۆ فهرمووته: (نوێژی كهسێك كه بهدانیشتنهوه ئهنجامی بدات پاداشتهكهی نیوهی نوێژی كهسێكه كه بهپێوه ئهنجامی بدات). كهچی تۆش بهدانیشتنهوه نوێژ دهكهیت، فهرمووی: (بهڵێ، بهڵام من وهك هیچ یهكێ له ئێوه نیم).
951ـ حدثنا مسدد، ثنا يحيى، عن حسين المعلّم، عن عبد اللّه بن بريدة، عن عمران بن حصين
أنه سأل النبي صلى الله عليه وسلم عن صلاة الرجل قاعداً فقال: “صلاته قائماً أفضل من صلاته قاعداً، وصلاته قاعداً على النصف من صلاته قائماً، وصلاته نائماً على النصف من صلاته قاعداً”.
واته: عیمرانی كوڕی (حصین)، سهبارهت به نوێژی كهسێك كه به دانیشتنهوه نوێژ بكات له پێغهمبهری (صلی الله علیه وسلم) پرسی، ئهویش له وهڵامدا فهرمووی: (ئهو نوێژهی كه بهپێوه ئهنجامی دهدات ئهوه چاكتره لهو نوێژهی كه بهدانیشتنهوه ئهنجامی دهدات، وه ئهو نوێژهی كه بهدانیشتنهوه ئهنجامی دهدات، ئهوه نیوهی پاداشتی ئهو نوێژهی ههیه كه به پێوه ئهنجامی دهدات، وه ئهو نوێژهی كه به ڕاكشانهوه ئهنجامی دهدات ئهوه نیوهی پاداشتی ئهو نوێژهی ههیه كه بهدانیشتنهوه ئهنجامی دهدات).
952ـ حدثنا محمد بن سليمان الأنباري، ثنا وكيع، عن إبراهيم بن طهمان، عن حسين المعلم، عن ابن بريدة، عن عمران بن حصين قال:كان بي الناصور فسألت النبي صلى الله عليه وسلم فقال: “صل قائماً، فإِن لم تستطع فقاعداً، فإِن لم تستطع فعلى جنبٍ”.
952- واته: له عیمرانی كوڕی (حصین)هوه هاتووه، كه وتویهتی: نهخۆشی (الناصور)م ههبوو، پرسیارم له پێغهمبهر (صلی الله علیه وسلم) كرد سهبارهت به نوێژكردنم، ئهویش فهرمووی: (بهپێوه نویژهكانت ئهنجام بده، ئهگهر توانات نهبوو به دانیشتنهوه ئهنجامیان بده، دیسان ئهگهر توانات نهبوو لهسهر لا ئهنجامیان بده).
953ـ حدثنا أحمد بن عبد اللّه بن يونس، ثنا زهير، ثنا هشام بن عروة، عن عروة، عن عائشة قالت:
ما رأيت رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يقرأ في شىء من صلاة الليل جالساً قط، حتى دخل في السنِّ، فكان يجلس فيها فيقرأ، حتى إذا بقي أربعون أو ثلاثون آية قام فقرأها ثم سجد.
953- واته: له عائیشهوه (رضی الله عنها) هاتووه، كه وتویهتی: ههرگیز پێغهمبهری خوام (صلی الله علیه وسلم) نهدیوه له شهونوێژهكانیدا به دانیشتنهوه قوڕئان بخوێنێت ههتا بهساڵدا چوو، ئهوكاته دادهنیشت و قوڕئانی تێدا دهخوێند ههتا سی یان چل ئایهتی دهما، جا ههڵئهسا بهپێوه تهواوی دهكرد پاشان سهجدهی دهبرد.
954ـ حدثنا القعنبي، عن مالك، عن عبد اللّه بن يزيد وأبي النضر، عن أبي سلمة بن عبد الرحمن عن عائشة زوج النبي صلى الله عليه وسلم أن النبيَّ صلى الله عليه وسلم كان يصلي وهو جالس، فإِذا بقي من قراءته قدر ما يكون ثلاثين أو أربعين آية، قام فقرأها وهو قائم، ثم ركع، ثم سجد، ثم يفعل في الركعة الثانية مثل ذلك.
قال أبو داود: رواه علقمة بن وقاص عن النبي صلى الله عليه وسلم نحوه.
954- واته: له خاتوو عائیشهی خێزانی پێغهمبهرهوه (صلی الله علیه وسلم) هاتووه، كه پێغهمبهری خوا(صلی الله علیه وسلم) به دانیشتنهوه نوێژهكهی ئهنجام دهدا، بهههمان شێوه خوێندنهوهكهشی، ههتا سی یان چل ئایهتی دهما، جا ههڵئهسا بهپێوه ئهو ئایهتانهی تهواو دهكردن، پاشان دهچووه ڕكوعهوه، پاشان دهچووه سهجدهوه، ئینجا له ڕكاتی دووهمیشدا بهو شێوهی دهكرد.
955ـ حدثنا مسدد، ثنا حماد بن زيد قال: سمعت بديل بن ميسرة وأيوب يحدثان، عن عبد اللّه بن شقيق، عن عائشة قالت:
كان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يصلي ليلاً طويلاً قائماً، وليلاً طويلاً قاعداً، فإِذا صلّى قائماً ركع قائماً، وإذا صلى قاعداً ركع قاعداً.
955- واته: له عائیشهوه (رضی الله عنها) هاتووه، كه وتویهتی: پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) شهوانێكی درێژ نوێژی بهپێوه دهكرد، شهوانێكی درێژی تری به دانیشتنهوه ئهنجام دهدا، ئهگهر بهپێوه نوێژی بكردایه ئهوا به پێوه ڕكوعی دهبرد، وه ئهگهر به دانیشتنهوه نوێژی ئهنجام بدایه ئهوا به دانیشتنهوه ڕكوعی دهبرد.
956ـ حدثنا عثمان بن أبي شيبة، ثنا يزيد بن هارون، أخبرنا كهمس بن الحسن، عن عبد اللّه بن شقيق قال: سألت عائشة:أكان رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يقرأ السورة في ركعة؟ قالت: المفصل، قال: قلت فكان يصلي قاعداً؟ قالت: حين حطمه الناس.
956- واته: له (عبدالله)ی كوڕی شهفیقهوه هاتووه، كه وتویهتی: له خاتوو عائیشهم پرسی كه ئایا پێغهمبهری خوا (صلی الله علیه وسلم) له ڕكاتێكدا سوڕهتێكی دهخوێند، وتی: بهڵێ له سوڕهته (مفصل)هكان _ واته ئهو سورهتانهی كه لهدوای سورهتی (ق)هوه دێن_ وتی: وتم: بهدانیشتنهوه نوێژی دهكرد؟ وتی: بهڵێ، كاتێ كه پیر بوو لهناویانداو خهڵك ماندویان كرد.
www.islih.com